Viața la bloc. Interdicția de care trebuie să țină cont asociațiile de proprietari

Viața la bloc. Interdicția de care trebuie să țină cont asociațiile de proprietari Sursa foto: Unquintu | Dreamstime.com

Asociațiile de proprietari trebuie să țină cont de reglementările legale cu privire la protejarea informațiilor de natură personală ale proprietarilor de apartamente sau ale chiriașilor. Încălcarea acestor reglementări este sancționată cu amenzi care pot ajunge la sume foarte mari.

iața la bloc, în anul 2024, presupune respectarea unor reguli și reglementări. Atât proprietarii de apartamente, dar și reprezentanții asociațiilor de proprietari au drepturi și obligații. Iar încălcarea unora dintre acesrea se sancționează drastic.

Viața la bloc și datele personale

Legea prevede că fiecare proprietar de apartament, dintr-un bloc trebuie să completeze cartea de imobil. Documentul este completat cu datele persoanelor care domiciliază ori au reședința în clădire. Cartea de imobil se prezintă, la cerere, de căre responsabilul asociației de prprietari, poliţiştilor sau lucrătorilor serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.

Cartea de imobil se întocmeşte în termen de 30 de zile de la darea în folosinţă a imobilului cu destinaţie de locuinţă pentru fiecare scară sau corp de clădire. Înscrierea persoanelor se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere. Cartea de imobil se completează în baza următoarelor documente:

Ne puteți urmări și pe Google News
  • actul de proprietate (copie);
  • actul de identitate al celor care locuiesc sau își desfășoară activitatea în imobil (prezentare);
  • declarație din care să rezulte câte persoane locuiesc sau își desfășoară activitatea în spațiu sau apartament.
  • Cărțile electronice de identitate

    Sursa foto: arhiva EVZ

Ghid destinat asociațiilor de proprietari

Chiar dacă se desfășoară în comun, viața la bloc prespune și respectarea unor prevederi legate de intimitatea proprietarilor. Legea interzice reprezentanților asociațiilor de proprietari să solicite copii după anumite acte. De exemplu, la întocmirea cărții de imobil trebuie prezentate actele de identitate. Acestea nu trebuie oprite, în copie, de administrator sau altă persoană desemnată.

Regulile cu privire la respectarea GDPR au fost strânse într-un ghid destinat asociațiilor de proprietari, de către Autoritatea Națională de Protecție a Datelor (ANSPDCP).

„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere. Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate, normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate”, subliniază ANSPDCP.

Asociatie proprietari

Sursa foto: EVZ

Viața la bloc presupune respectarea GDPR

Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil persoanele responsabil nu pot solicita fotocopii, proprietarilor, după documente ce conțin date cu caracter personal. Nu se pot solicita copii după acte de identitate, certificate de stare civilă sau titluri de proprietate.

ANSPDCP a atras atenția asociațiilor de proprietari, încă din 2019, cu privire la aobiceiul de a solicita copii după diverse documente. Or, GDPR impune tuturor celor ce prelucrează date să respecte câteva principii de bază.

Astfel, datele trebuie să fie prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată. Datele prelucrate trebuie să fie adecvate, relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate.

Drept urmare, nu pot fi solicitate, celor care își duc viața la bloc. copii după documente sau informații despre profesia, nivel de studii, loc de muncă etc.