Viața la bloc. Cine plătește pentru reparațiile din spațiile comune

Viața la bloc. Cine plătește pentru reparațiile din spațiile comunebloc / Sursa foto: Photo 94726937 © Pisit Habha | Dreamstime.com

Viața la bloc, într-o comunitate, presupune respectarea mai multor reguli. Proprietarii de apartamente trebuie să aibă grijă nu doar de propriile locuințe, ci și de întreținerea spațiilor și facilităților comune. De altfel, legea stabilește cum sunt împărțite costurile pentru acoperirea diferitelor cheltuieli.

Viața la bloc presupune și acoperirea costurilor cu întreținerea și reparația spațiilor și a facilităților comune. Legea asociațiilor de proprietari reglementeză cine trebuie să plătească pentru reparațiile care au loc într-o clădire de apartamente.

Viața la bloc și controversele financiare

Traiul în comun, într-o clădire de apartamente, dă naștere, aproape întotdeauna la comentarii cu privire la aspectele financiare. Toată lumea și-ar dori să locuiască într-un imobil fără probleme care să necesite costuri de întreținere. Însă acest lucru este imposibil. Drept urmare proprietarii de locuințe trebuie să scoată bani din buzunar pentru a acoperi costurile cu reparațiile și întreținerea.

Viața la bloc presupune și multe controverse din cauza lucrărilor ce trebuie efectuate și a costurilor pe care le presupun. Responsabilitatea pentru acoperirea costurilor cu reparațiile și întreținerea revine tuturor proprietarilor de apartamente. Ei au obligația, prevăzută prin lege, să asigure fondurile necesare în caz de necesitate.

Legea asociațiilor stabilește că „proprietarii membri ai asociației de proprietari au obligația să aprobe un fond de reparații anual, necesar pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune”. Astfel, reparațiile pentru spațiile comune, inclusiv la terasa blocului se face „cu participarea financiară a tuturor proprietarilor de apartamente din bloc, indiferent de etajul la care locuiesc”.

Singurii scutiți de aceste cheltuieli sunt, potrivit legii, chiriașii. Aceasta pentru că obligațiile revin proprietarilor de apartamente. E drept că între chiriași și proprietari pot interveni diferite aranjamente în baza cărora, cei dintâi să contribuie la plata reparațiilor pentru spațiile comune.

lucrări de renovare

Sursa foto: Photo 20069547 © Audines | Dreamstime.com

Legea obligă la constituirea unui fond de reparații

Legea îi obligă pe cei care își duc viața la bloc să constituie, anual un fond de reparații. Sumele sunt aprobate printr-o decizie a Adunării generale a proprietarilor în funcție de intervențiile propuse. Fondul de reparații este folosit pentru achitarea lucrărilor pentru spațiile și facilitățile comune.

Din acest fond, care se costituie din contribuțiile proprietarilor se acoperă lucrările de intervenții așa cum prevede legea asociațiilor de proprietari nr. 196/2018.

Spațiile comune sunt, conform legii, locurile de trecere, scările, instalațiile de apă și canalizare, paratrăsnetele, antenele colective, podul, pivnițele, boxele, spălătoria, uscătoria, ascensorul, interfonul, fațadele, acoperișul sau terasele.

Fondul de reparații

Sursa foto: Photo 113867093 © Vsg Art Stock Photography And Paintings | Dreamstime.com

Viața la bloc și fondul de rulment

O altă regulă, instituită prin lege, care guvernează viața la bloc, este legată de colectarea fondului de rulment. Este vorba despre o plată anticipată pe care o suportă lunar, fiecare proprietar de apartament. Banii sunt depuși în conturile Asociației de Proprietari care îi gestionează conform unor reguli bine stabilite.

Fondul de rulment poate fi utilizat pentru anumite tipuri de cheltuieli. Este vorba despre plata furnizorilor de servicii, precum electricitate, internet, apă sau căldură etc. pentru spațiile comune.Legea 196/2018, ce reglementează viața la bloc stabilește că fondul de rulment este obligatoriu de plătit.

Fiecare administrator trebuie să dețină un registru special unde să înscrie suma achitată de fiecare proprietar în parte. Banii colectați sunt depuși într-un cont special, care poartă denumirea de „fondul de rulment”. Banii acumulați sunt folosiți pentru a acoperi cheltuielile curente ale condominiului pe parcursul unei luni calendaristice.