USS Gerald Ford, cel mai scump portavion din istorie, are probleme majore

Pentagonul a plătit uriașa sumă de 13,2 miliarde de dolari pentru această navă. Însă tot un raport al Pentagonului arată deficiențe la noul sistem de lansare a avioanelor, care a costat 3,5 miliarde de dolari.

Cu o lungime de 300 de metri, la un cost echivalent cu peste zece miliarde de euro, portavionul USS Gerald Ford va face parte din viitoarea generație de nave de acest tip ale marinei Statelor Unite.

Doar că, potrivit unui recent raport al Pentagonului, rezultatele privind noul sistem de catapultă electro-magnetică, Electromagnetic aircraft launch system (EMALS) sunt descurajatoare. Un neajuns ce ar putea pune sub semnul întrebării rațiunea de a fi a unui portavion.

Pe un portavion, pista este prea scurtă pentru ca avioanele să decoleze singure. Ele trebuie deci propulsate de o catapultă. Sistemele EMALS au multe avantaje față de catapultele cu abur utilizate în mod obișnuit.

Acest sistem, care doar el a costat 3,5 miliarde de dolari, ar trebui să necesite întreținere și verificări mult mai puține.

Teoretic, catapultele electromagnetice fac posibilă lansarea avioanelor și dronelor cu mai mult combustibil și muniție, creșterea frecvenței catapultărilor și reducerea stresului mecanic. Toate cu întreținere redusă.

Catapultele reprezintă 25% din costul navei

În februarie 2020, Marina SUA a indicat că catapultele electromagnetice și dispozitivul AAG (Advanced Arresting Gear) furnizate de General Atomics, care reprezintă 25% din costul lui USS Gerald Ford, vor trece faza calificării.

Cu excepția faptului că, patru luni mai târziu, sistemul EMALS al noului portavion s-a defectat. „Defecțiunea a apărut în sistemul de gestionare a energiei, în timpul unei resetări manuale a sistemului”, a declarat atunci US Navy, într-un comunicat.

Directorul de testare și evaluare operațională de la Pentagon (DOT&E, Director, Operational Test & Evaluation Office), Robert F. Behler, este departe de a fi mulțumit de performanța sistemelor EMALS și AAG. În 2018, a deplâns fiabilitatea lor scăzută. Și, trei ani mai târziu, a făcut aceleași critici

„Fiabilitatea slabă sau necunoscută a noilor sisteme tehnologice esențiale pentru operațiuni de zbor, inclusiv EMALS și AAG, ar putea împiedica capacitatea lui USS Gerald Ford de a efectua operațini aeriene”, a estimat Behler.

Performanțe „mult sub cerințe”

În mod normal, sistemul EMALS ar trebui să poată efectua 4.166 catapultări. Asta înainte de apariția oricăror probleme tehnice. Cu toate acestea, el a avut acest gen de probleme la 181 de lansări. Evenimentele reprezintă mult „mult sub cerințe”, a spus Robert Belher. Evaluarea  acoperă 3.975 de operațiuni de lansare și apuntare  efectuate între noiembrie 2019 și septembrie 2020, scrie Opex 360.

Prin urmare, această performanță este, conform lui Behler, „mult sub rezultatele solicitate”. Pentru a înrăutăți sistemul lucrurile, Advanced Arresting Gear, sistemul responsabil de oprirea avioanelor atunci când aterizează, a înregistrat în mod similar rezultate dezamăgitoare.

Aceste concluzii sunt cu atât mai problematice cu cât sistemul electromagnetic în cauză nu este prezent doar pe Gerald R. Ford: el va trebui să echipeze toate navele din clasa Ford, după modelul acestui prim portavion.

Buget de zeci de miliarde de dolari pentru portavioane

Până acum, au fost anunțate încă trei portavioane din clasa Ford. Bugetul pentru operațiune este de zeci de miliarde de dolari. În Franța, portavionul care îl va înlocui pe Charles de Gaulle ar trebui să fie dotat și el cu catapultă electro-magnetică.

Acest raport este o veste proastă în plus pentru armata Statelor Unite. Aceasta a fost deja afectată în noiembrie 2020 de un raport al organismului de audit și anchetă al Congresului, scrie Slate.

Acesta din urmă a criticat starea generală slabă a avioanelor de luptă ale țării. Potrivit documentului, nu erau suficient de pregătite pentru a-și îndeplini misiunile și, prin urmare, pentru a participa la orice război.