USS Gerald Ford, cel mai scump portavion din istorie, are probleme majore

USS Gerald Ford, cel mai scump portavion din istorie, are probleme majore

Pentagonul a plătit uriașa sumă de 13,2 miliarde de dolari pentru această navă. Însă tot un raport al Pentagonului arată deficiențe la noul sistem de lansare a avioanelor, care a costat 3,5 miliarde de dolari.

Cu o lungime de 300 de metri, la un cost echivalent cu peste zece miliarde de euro, portavionul USS Gerald Ford va face parte din viitoarea generație de nave de acest tip ale marinei Statelor Unite.

Doar că, potrivit unui recent raport al Pentagonului, rezultatele privind noul sistem de catapultă electro-magnetică, Electromagnetic aircraft launch system (EMALS) sunt descurajatoare. Un neajuns ce ar putea pune sub semnul întrebării rațiunea de a fi a unui portavion.

Pe un portavion, pista este prea scurtă pentru ca avioanele să decoleze singure. Ele trebuie deci propulsate de o catapultă. Sistemele EMALS au multe avantaje față de catapultele cu abur utilizate în mod obișnuit.

Ne puteți urmări și pe Google News

Acest sistem, care doar el a costat 3,5 miliarde de dolari, ar trebui să necesite întreținere și verificări mult mai puține.

Teoretic, catapultele electromagnetice fac posibilă lansarea avioanelor și dronelor cu mai mult combustibil și muniție, creșterea frecvenței catapultărilor și reducerea stresului mecanic. Toate cu întreținere redusă.

Catapultele reprezintă 25% din costul navei

În februarie 2020, Marina SUA a indicat că catapultele electromagnetice și dispozitivul AAG (Advanced Arresting Gear) furnizate de General Atomics, care reprezintă 25% din costul lui USS Gerald Ford, vor trece faza calificării.

Cu excepția faptului că, patru luni mai târziu, sistemul EMALS al noului portavion s-a defectat. „Defecțiunea a apărut în sistemul de gestionare a energiei, în timpul unei resetări manuale a sistemului”, a declarat atunci US Navy, într-un comunicat.

Directorul de testare și evaluare operațională de la Pentagon (DOT&E, Director, Operational Test & Evaluation Office), Robert F. Behler, este departe de a fi mulțumit de performanța sistemelor EMALS și AAG. În 2018, a deplâns fiabilitatea lor scăzută. Și, trei ani mai târziu, a făcut aceleași critici

„Fiabilitatea slabă sau necunoscută a noilor sisteme tehnologice esențiale pentru operațiuni de zbor, inclusiv EMALS și AAG, ar putea împiedica capacitatea lui USS Gerald Ford de a efectua operațini aeriene”, a estimat Behler.