USR vrea și mai mulți bugetari, în ciuda deficitului excesiv
- Iulia Moise
- 25 iunie 2025, 07:23

Uniunea Salvați România (USR) a depus un proiect de lege care vizează eliminarea claselor cu predare simultană din toate comunele țării, invocând inechitățile din sistemul de învățământ rural. Formațiunea susține că, în 2025, aproximativ unul din cinci elevi de la sate învață în condiții precare, incompatibile cu noțiunea de „educație de calitate”.
USR, inițiativă legislativă împotriva învățământului simultan
Conform inițiativei legislative, semnată de deputata Corina Atanasiu, membră a Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților, învățământul simultan — în care un singur cadru didactic predă mai multor ani de studiu în aceeași sală de clasă — ar urma să fie înlocuit cu organizarea de clase distincte pentru fiecare nivel de studiu, indiferent de numărul de elevi înscriși.
„Această practică afectează grav șansele de reușită ale copiilor din mediul rural. Studiile arată că peste 60% dintre elevii care învață în clase simultane nu ating nivelul minim de literație funcțională”, a declarat Atanasiu. Aceasta a adăugat că lipsa unei atenții individualizate, resursele didactice insuficiente și suprasolicitarea cadrelor didactice contribuie la slabe performanțe școlare și la abandonul timpuriu al educației.
Modificarea Legii învățământului preuniversitar
Inițiativa prevede modificarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, astfel încât autoritățile locale să fie obligate să asigure clase separate, inclusiv în zonele izolate geografic sau cu populație scăzută, unde în prezent organizarea pe grupe simultane este justificată de lipsa de resurse.
Potrivit datelor furnizate de USR, în anul școlar precedent aproximativ 97.000 de elevi – reprezentând 20% din totalul elevilor de la sate – au fost înscriși în învățământ simultan. În aceleași zone, rata abandonului școlar atinge 7,5%, depășind media națională.

USR / Sursa foto: Facebook
Problemele sunt accentuate de lipsa materialelor didactice – raportată de aproape 60% dintre profesori – și dificultățile de transport, întâmpinate zilnic de peste jumătate dintre cadrele didactice. O treime dintre acestea descriu experiența didactică drept „educație minimă”.
USR, despre necesitatea de investiții în infrastructură
USR subliniază că eliminarea claselor simultane va necesita investiții în infrastructură, transport școlar și personal calificat, dar reprezintă un pas esențial spre asigurarea echității în educație.
„Statul trebuie să se adapteze nevoilor reale ale fiecărui copil, indiferent dacă trăiește într-un oraș mare sau într-un sat izolat. Nu copiii trebuie să se plieze pe limitele sistemului”, a concluzionat formațiunea.