Uniunea Europeană, nou set de reguli pentru şoferi. Limita de alcool permisă în 2024

Uniunea Europeană, nou set de reguli pentru şoferi. Limita de alcool permisă în 2024Etilotest. Sursa foto: Arhiva EVZ

Uniunea Europeană pregăteşte un nou set de reguli pentru şoferi. Printre acestea sunt: noua limită de vârstă pentru carnet şi cantitiatea de alcool permisă de UE la volan.

Uniunea Europeană pregăteşte un nou set de reguli pentru şoferi. Comitetul pentru transport a susținut noile norme UE privind permisele de conducere, limitele de valabilitate actualizate, controalele obligatorii de sănătate, dar şi limita de alcool la volan.

Uniunea Europeană vine cu noi reguli în privința condusului de alcool la volan

Cele mai importante dintre noile măsuri propuse de Uniunea Europeană sunt:

  • posibilitatea de a avea carnet de la 17 ani,
  • consumul de alcool până la limita de 0,2 grame/litru,
  • arnetul pentru șoferii de camion va fi de la 18 ani,
  • carnetul pentru a conduce dubițe cu 16 pasageri va fi de la 18 ani,
  • carnetul va fi valabil 15 ani,
  • pentru șoferii care au 70 de ani sau mai mult, doar 5 ani.

În ceea ce porvește limitele pentru alcoolul la volan, acestea pot fi decise independent de statele membre.

Om, Alcoolism, Alcoolic, Siluetă

Uniunea Europeană pregăteşte un nou set de reguli pentru şoferi. Sursa foto. Pixabay

Valabilitatea și verificarea stării de sănătate

Deputații din Comisia pentru transport și turism au convenit că permisele de conducere ar trebui să fie valabile cel puțin 15 ani pentru:

  • motociclete,
  • mașini și tractoare,
  • şi cinci ani pentru camioane și autobuze, cu unele excepții.

De asemenea, ei au sugerat ca controalele de sănătate să fie obligatorii la eliberarea și reînnoirea permisului de conducere. Comisia pentru transporturi a probat noile norme UE privind permisele de conducere pentru a îmbunătăți siguranța rutieră. Pentru a intra în vigoare, ele trebuie votate, iar acest lucru se va întâmpla în martie 2024.

Accident, Evadarea Șoferului, Politie

Uniunea Europeană. Şofer băut. Sursa foto. Pixabay

Uniunea Europeană vrea coborârea limitei de vârstă pentru carnet

Uniunea Europeană propune coborârea limitei de vârstă pentru carnet la 17 ani, dacă șoferul e însoțitt. Șoferii de camioane și de vehicule pentru transport pasageri coboară la vârsta de 18 ani.

Parlamentarii au convenit să permită tinerilor de 18 ani să obțină un permis pentru a conduce camionete cu până la 16 pasageri pentru a reduce deficitul de șoferi profesioniști, cu condiția ca aceștia să aibă un certificat de competență profesională (în caz contrar, limita de vârstă este de 21 de ani).

Tinerii de 17 pot fi eligibili pentru un permis dacă sunt însoțiși de un șofer mai experimentat. Șoferii neexperimentați vor trebui să parcurgă o perioadă de probă de cel puțin doi ani. În această perioadă, șoferii începători se vor confrunta cu restricții, cum ar fi o limită de 0,2 g/l de alcool și alte sancțiuni mai dure pentru încălcarea regulilor.

Limita de alcool în alte state

Cel mai des întâlnit standard pentru nivelurile aceptabile de alcool în sânge în timp ce te afli în volan este în Europa de Vest de 0,5 ‰. În majoritatea țărilor din Europa de Est această cifră este mai mică și variază între 0,0 ‰ și 0,3 ‰.

Legislația rutieră din România nu este similară cu cea din multe țări europene. Legea la noi este de toleranță zero atunci cînd vine vorba despre consumul de alcool la volan. Legea românească este aproape identică cu cea din Elveția, cu valori contravenționale cuprinse între 0,1 și 0,4 și penale peste 0,8 ‰.

Uniunea Europeană va permite o extindere a valabilității carnetului la 15 ani. În schimb, pentru persoanele de peste 70 de ani, controalele trebuie făcute la fiecare 5 ani.

Permis de conducere mobil

Pentru a sprijini piața unică a UE, deputații sunt în favoarea acordării posibilității șoferilor de a obține un permis de conducere digital, disponibil pe un telefon mobil și complet echivalent cu permisul de conducere fizic.

Proiectu privind revizuirea regulilor de conducere ale UE va fi probabil votat de plenul Parlamentului European în sesiunea plenară din ianuarie 2024.