În interviul care a apărut în numărul de luni al cotidianului, Gáspár Maróth a relatat că, în baza contractului semnat pe 29 octombrie, drepturile de proprietate asupra companiei sunt exercitate de către HDT Védelmi Ipari Kft., o societate cu răspundere limitată, care se ocupă de industrie militară şi care se află în proprietate ungară. Nu sunt planificate modificări în privinţa conducerii Hirtenberger, dar în cadrul activităţilor de cercetare şi dezvoltare vor fi implicaţi şi ingineri maghiari – a precizat de asemenea însărcinatul guvernamental. La solicitarea partenerului austriac, preţul de achiziţie este confidenţial, singura informaţie pe care a oferit-o în acest sens oficialul ungar fiind aceea că suma a fost acoperită printr-un împrumut bancar, astfel că nu au existat costuri suplimentare pentru buget.

Capacităţile fabricii sunt, deja, contractate pentru mulţi ani, produsele sale au un curs pe termen lung pe pieţele internaţionale, funcţionarea este rentabilă. “În acelaşi timp, prin această achiziţie am dobândit nişte cunoştinţe în domeniul producţiei de muniţie de calibru mare – care în ţara noastră a fost complet desfiinţată – a căror dobândire prin propriile noastre forţe ar fi durat patru-cinci ani şi ar fi costat miliarde de forinţi de la buget” – a spus Gáspár Maróth. La întrebarea cotidianului, acesta a afirmat totodată că fabrica de arme de la Kiskunfélegyháza “este pregătită în proporţie de 80% pentru producţia completă”.

Însărcinatul guvernamental se aşteaptă ca în următorii patru-cinci ani, pe lângă vânzările internaţionale, statul ungar să devină un client major al fabricii. Compania va produce pistoale, pistoale mitralieră, puşti de asalt, arme cu lunetă, arme de vânătoare, urmând ca în viitor gama de produse să se mai extindă. În ceea ce priveşte dezvoltarea forţelor aeriene, Maróth a relatat că vor fi achiziţionate 36 de elicoptere de la Airbus, dintre care 20 vor putea fi utilizate atât ca elicoptere uşoare, cât şi ca unele de luptă sau de ajutor în caz de dezastre, iar 16 vor fi de transport. Patru elicoptere aparţinând primului tip vor mai fi livrate anul acesta, urmând ca 12 să sosească în 2020, iar ultimele patru, în 2021. Elicopterele H225M urmează să sosească între 2023 şi 2025, iar pregătirea piloţilor şi a personalului tehnic necesar pentru acestea a început deja.

În luna mai, Airbus şi Guvernul Ungariei au anunţat că piesele rotative ale elicopterelor Airbus vor fi produse la Gyula. În prezent se înfiinţează compania care va gestiona fabrica, urmând ca statul ungar să deţină o parte semnificativă a dreptului de proprietate – a specificat Maróth. Ca răspuns la o întrebare despre viitorul avioanelor Gripen (al căror contract de leasing urmează să expire în curând), Maróth a spus că nu doreşte să ofere detalii, specificând, totuşi, că în timpul achiziţiilor este luat în considerare raportul calitate-preţ şi se alege cea mai bună variantă, decizia care urmează să fie luată va fi rezultatul unui proces multianual. “Decizia ar putea avea un impact serios asupra dezvoltării economice interne, lucru pe care în analizăm separat. Şi cred că nu vă spun ceva nou atunci când susţin că în lume, acest gen de achiziţii au un impact major asupra sistemelor de relaţii din politica internă şi la nivel internaţional.

De aceea, este dificil să îmi imaginez, de exemplu, ca firme din ţări ale căror guverne efectuează procese care să influenţeze politica internă, încălcând în acest sens regulile scrise şi nescrise ale statelor democratice şi făcând asta contrar voinţei electoratului maghiar, să se poată bucura de un avantaj într-un asemenea proces” – a menţionat însărcinatul guvernamental, pentru “Magyar Nemzet”, potrivit Rador.

Te-ar putea interesa și: