Orașul ceh Kyjov, aflat în regiunea Moraviei de Sud, dorește ca acest demers să susțină economia afectată de pandemie. În plus, va dispune și de propria sa monedă.
Acest program de sprijin pentru întreprinderile afectate de închiderile din cauza epidemiei Covid-19 va permite locuitorilor din Kyjov să cheltuiască noua monedă în afaceri locale, restaurante sau cinematografe.
Moneda corrent - al cărui nume este o fuziune a cuvintelor coronavirus și currency (monedă, în limba engleză) - va fi lansată în curând în orașul ceh Kyjov, care va avea astfel propria sa monedă, potrivit autorului acestui proiect, economistul Pepe Rafaj.
Datorită acestui program de sprijinire a companiilor locale afectate de măsurile restrictive din cauza Covid-19, locuitorilor li se va distribui numerar pentru a cheltui în afaceri locale, restaurante sau cinematografe, scrie Le Monde.
„Proiectul provine din nevoia de a ajuta o economie cu lichidități scăzute”, a declarat economistul Pepe Rafaj, care a conceput acest proiect în timp ce a stat în carantină, în luna martie anul trecut.
Intenția este de a determina oamenii să cheltuiască bani și să crească veniturile comercianților locali și, prin urmare, veniturile fiscale pentru stat. Întreprinderile internaționale nu sunt vizate de acest program.
Portofel electronic
În cadrul unui proiect pilot, 2.000 de voluntari vor primi fiecare 400 de correnți, echivalentul a 400 de coroane cehe (15 euro) de cheltuit în punctele de vânzare care s-au abonat la acesta. Pentru fiecare achiziție, clienții vor plăti jumătate din sumă în correnți și cealaltă jumătate în coroane. „Fiecare cetățean va avea portofelul său electronic. Comerciantul va folosi un site de internet pentru a introduce codul cetățeanului și a deduce suma în corrent”, a explicat Pepe Rafaj.
Un donator privat a contribuit la acest proiect plătind 800.000 de coroane, dar Rafaj a spus că proiectul ar putea fi finanțat și de fondurile de stat din Cehia sau europene, în viitor.
Viceprimarul orașului Kyjov, Daniel Cmelik, a lăudat proiectul care, a spus el, „vizează întreprinderile locale și susține, de asemenea, antreprenorii și rezidenții locali”.
Potrivit lui Pepe Rafaj, lansarea proiectului, programat pentru 11 ianuarie, va trebui însă amânată, deoarece majoritatea magazinelor, restaurantelor și cinematografelor au fost închise, pentru a treia oară de la începutul epidemiei. „A trebuit să renunțăm la 11 ianuarie. Dar suntem gata să începem în termen de două zile de la redeschidere”, a spus el.