Un nou proiect se află pe masa Guvernului. Cum încurajează statul român schimbare cărților de identitate clasice în cele cu cip

Un nou proiect se află pe masa Guvernului. Cum încurajează statul român schimbare cărților de identitate clasice în cele cu cip Cărțile de identitate electronice. Sursa foto: Arhiva EVZ

Un nou proiect de lege va ajunge marți pe masa Guvernului. Acesta prevede o modalitate prin care statul român să încurajeze cetățenii să treacă de la buletinele clasice la cele electronice. În prezent, în România, sute de mii de persoane nu au renunțat la cartea de identitate clasică.

Statisticile arată că peste 700.000 de români au buletine emise înainte de 1997, iar alte 13 milioane de persoane au cărți de identitate clasice. Acestea vor mai fi valabile până pe 3 august 2031, atunci când se va încheia tranziția de la buletinele clasice la cele electronice, folosite pe tot teritoriul Europei.

Procesul de tranziție a cărților de identitate este unul lent în România, iar noul proiect de lege pus pe masa Guvernului propune un ajutor din partea statului. Costul noilor cărți electronice de identitate emise până la finalul acestui an va fi suportat de către statul român. În prezent, pentru un buletin electronic, cetățenii trebuie să plătească 67 de lei. Acest cost va fi suportat de stat, în condițiile în care proiectul este susținut de PNRR cu 200 de milioane de euro.

Actul normativ nu prevede doar costurile noilor buletine, ci și multe alte articole ale Ordonanței 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

Ne puteți urmări și pe Google News

Statul român va suporta costurile noilor cărți de identitate electronice

Proiectul de Ordonanță prevede:

„(1) Contravaloarea cărții electronice de identitate emise persoanelor cu vârsta mai mare de 14 ani se asigură din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Interne pentru D.G.E.P., în condițiile și limitele stabilite prin hotărâre a Guvernului.

(2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) se stabilește și mecanismul de asigurare a contravalorii cărții electronice de identitate.”

În nota fundamentală a proiectului de ordonanță se precizează că „în prezent, se află în circulație următoarele categorii de acte de identitate emise cetățenilor români, aflate în termen de valabilitate:

  • 1. Cărți de identitate model 1997 – 17.430.345
  • 2. Buletine de identitate (emise până în 1997) – 701.079
  • 3. Cărți de identitate provizorii – 45.298
  • 4. Cărți de identitate electronice (județul Cluj) – 7.045”.

Pe 3 august 2031 se încheie perioada de tranziție la noul format de buletine, astfel că 13.536.314 cărți de identitate vor expira. Regulamentul Uniunii Europene prevede necesitatea de noi elemente de securitate pentru a se putea verifica autenticitatea unui act de identitate. În acest scop, dar și pentru a putea fi stabilită mult mai ușor identitatea unei persoane, noile buletine vor include date biometrice.

„În aceste condiții, cartea de identitate model 1997, format ID 2 emisă în prezent la nivel național în absența unui mediu de stocare foarte sigur care să conțină imagini faciale și două amprente digitale în formate digitale interoperabile, așa cum stabilește Regulamentul UE 2019/1157, nu este de natură să respecte standardele aplicabile în materie, fiind necesară introducerea la nivel național a unui nou format.”, se arată în nota de fundamentare.

Proiectul de ordonanță mai prevede un nou instrument, care va veni la pachet cu cărțile electronice de identitate emise din vara acestui an. Este vorba despre mapa electronică a cetățeanului, gestionată de MAI, unde vor fi stocate imaginea facială, semnătura cetățeanului și alte documente scanate în original, astfel să nu mai fie nevoie de prezentări ulterioare.