Procedura de eliberare a cărții de identitate pentru românii din străinătate. Anul acesta se introduc și buletinele electronice

Procedura de eliberare a cărții de identitate pentru românii din străinătate. Anul acesta se introduc și buletinele electronice carte de identitate / Sursa: Arhiva EVZ

Procedura prin care românii din străinătate, care nu pot ajunge în țară, își pot schimba cărțile de identitate. Legea permite, în situațiile în care documentele au fost pierdute sau furate, au expirat ori au fost distruse, ca eliberarea altora noi să se facă unei alte perisoane împuternicite de solicitant, în baza unei procuri întocmite la oficiile consulare. De menționat că o carte de identitate valabilă dă dreptul posesorului să călătorească în statele Uniunii Europene și ale Spațiului Economic European.

Legea definește cartea de identitate drept documentul care atestă identitatea, cetăţenia română şi domiciliul stabil în România. Acest act se eliberează începând cu vârsta de 14 ani. Pentru românii care călătoresc în statele membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, cartea de identitate poate fi folosită şi ca document de călătorie. De menționat că în afara României nu se poate călători cu buletinul de identitate sau cu cartea de identitate provizorie.

Cartea de identitate se eliberează doar de autorităţile de evidenţă a populaţiei de pe teritoriul României. Drept urmare, românii care nu mai sunt în posesia unui astfel de document valabil și au nevoie să-l preschimbe, trebuie să revină în țară sau să împuternicească pe cineva cu o procură specială, care poate fi autentificată doar de o misiune diplomatică sau de un oficiu consular al României.

Conform reglementărilor în vigoare procura se întocmește în baza unui document de identitate românesc valabil. Fie că este vorba despre o carte de identitate sau o carte provizorie de identitate, un pașaport electronic sau unul temporar, aceste documente trebuie prezentate la elaborarea procurii.

Ne puteți urmări și pe Google News

În cazul în care solicitantul nu mai deține un astfel de act de identitate, i se va elibera, mai întâi, un Titlu de Călătorie. Ulterior, în baza acestuia se va întocmi și procura specială pentru cartea de identitate.

Pentru procesarea cererii sunt necesare un document de identitate valabil (titlu de călătorie), datele de identificare ale persoanei împuternicite și 6 fotografii (dimensiune 3/4, fond alb - se recomandă utilizarea unei vestimentații de culoare închisă), precizează MAE.

România trece la cartea de identitate electronică

În acest context, începând cu jumătatea anului, va fi lansat programul de eliberare a cărților de identitate electronice (cu CIP). Autoritățile române au stabilit că programul va fi extins la nivelul întregii țări până la finalul lui 2023. Inițial, programul a fost lansat, în vara anului 2021, la nivelul județului Cluj, iar de atunci au fost eliberate peste 5.400 de cărți de identitate cu CIP.

Cartea electronică de identitate va putea fi folosită atât în interacțiunile cu autoritățile sau cu instituțiile din țara noastră, cât și cu cele din străinătate. Documentele sunt mai complexe și vor putea fi utilizate, precum actele de identitate simple din prezent, și pentru a călători în spațiul comunitar.

Cartea de identitate electronică conține o semnătură digitală, lucru care va contribui la reducerea birocrației în interacțiunile cetățenilor cu autoritățile române. Semnăturile electronice sunt gratuite, fiind emise pe cheltuiala statului. În plus, cartea electronică de identitate va înlocui și cardul de sănătate.

Cartea de identitate electronică va putea fi eliberată și pentru copii, indiferent de vârstă, cu condiția ca acest lucru să fie solicitat de părinți.