În calendarul creştin ortodox sunt Sfinţii: Andrei Stratilat, Timotei, Agapie şi Tecla. Nimic în ”Kalendar”.

"Evenimentul Zilei" din 19 august 1897 a fost, că, pentru prima dată în lume, pe străzile Londrei au apărut taxiuri Bersey cu motor electric. Nepoluante, silenţioase, fără vibraţii, taxiurile electrice aveau o viteză doar de 12 km/h şi o autonomie de 50 km. Sub presiunea cartelurilor petrolului au fost scoase din uz în 1900 şi nu s-a permis o a doua generaţie de maşini electrice, care ar fi atins 40 km/h şi o autonomie de 200 km. Planurile acestei a doua generaţii de maşini electrice nu au mai fost găsite niciodată.

Ce să ne mirăm. Însuşi marele inginer Rudolf Diesel a fost aruncat peste bordul navei "Dresden" care îl ducea în America ca să breveteze motorul care consuma un litru de motorină la o milă. La fel cum a dispărut fără urmă inventatorul automobilului electric cu 460 km autonomie! Văd că și acum se fac presiuni asupra lui Elon Musk și Tesla Motors. Câte un articol defăimător colo, câte o minciună dincolo…

Să vă mai povestesc despre cărțile mele, mai mulți dintre domniile voastre, dragi lupi, padawani și hobbiți, v-ați declarat foarte interesați. Astăzi despre Mircea Eliade. Am cam 25 de volume nonfiction semnate de marele profesor, în franceză și engleză. Dar, folosesc mult o traducere bună de la Editura Științifică, anul 1999, ”Istoria Credințelor și Ideilor Religioase” un volum de 806 pagini, frumos legat, coperți cartonate, o carte care se deschide ușor și permite o lectură plăcută. Mâine, despre o altă carte!

Dar, ziua de 19 august are o semnificaţie aparte pentru mine. Poate v-am povestit și altădată, dar parcă s-a întâmplat ieri… pentru că anul acesta 19 august cade din nou vineri, penultima vineri din lună!

Din nou despre Teheran, o poveste adevărată din Orient. Într-o vineri dimineaţa, la ora cinci, eram la volanul unui Chevrolet Camaro Z28 de şapte litri, aranjat pentru curse, gata să plec într-o întrecere periculoasă semilegală, lângă o preafrumoasă femeie care ţinea în braţe un motănel!

Totul a început două săptămâni mai devreme. Pe 4 august 1983 am ajuns la Teheran. Eram oaspetele și angajatul miliardarului Hassan Molavi Tabrizi, parte într-un contract internaţional de multe sute de milioane de dolari. Contractul nu începuse să fie derulat aşa că m-am concentrat pe partener, să aflu cât mai multe despre posibilităţile tehnice, financiare, relaţii şi multe altele. O afacere de anvergura asta se bazează pe multe informaţii, nu pe naivitate și credulitate!

Când am ajuns la mecanici, la baza de reparaţii auto, i-am găsit pe toţi angajaţii lui Molavi în jurul unei bijuterii. Era un Chevy Camaro Z28, producţie octombrie 1977, pe care-l pregăteau, evident, de curse. Două compresoare şi un carburator de Mack măriseră puterea motorului 8V la 530HP, adică cai putere. Doamnelor şi domnilor, imaginaţi-vă o herghelie de cinci sute de armăsari! Toţi sub capota galbenă a splendidei maşini. Consuma 32 de litri de benzină specială, cu cifră octanică mare, la suta de kilometri!

Normal, am rămas lipit acolo. Am cerut să fac câteva ture. Am plecat cu mecanicul-şef Heydari lângă mine. Turele au durat două ore. Mă pricep puţin la condus mașina, de aceea am avut aproape treizeci de accidente, adică douăzecișinouă. Am condus orice, de la Trabant, la TIR de 55 de tone. Dar maşina persană era nesigură, nervoasă, prea puternică, "ţopăia" şi fura volanul. Greu de stăpânit, greu de condus, mai ales în curbe – ne-am reîntors şi am spus ce am constatat, în franceză, limba vorbită în clanul lui Molavi.

Mă tot străduiam să-i fac pe mecanici să înţeleagă că trebuie neapărat făcute schimbări, când deodată, din spatele meu o voce feminină a început să traducă limba lui Voltaire în sonora farsi. M-am întors şi am rămas cu gura căscată. O fată de vreo douăzeci de ani, fără basma sau "rupush", adică îmbrăcămintea musulmană, ci în blugi şi o bluză decoltată. Frumoasă ca păcatul, dar mititică, abia îmi ajungea la umăr. "Mémé" s-a recomandat intinzându-mi mâna. I-am sărutat-o după moda de acasă!

Apoi am observat că este plină de unsoare! Dar am continuat să fac observaţii şi să spun ca trebuie neapărat o aripă deflectoare, care să îmbunătăţescă contactul cu solul şi mărirea lărgimii anvelopelor cu cel puţin 30%.

Mémé, adică Monir, era preaiubita şi răsfăţată nepoţică a multimiliardarului. Absolventă de Harvard. Avea 22 de ani şi arăta ca o prinţesă din poveşti. Păr bogat, dat cu hena, ochii mari, galbeni ca de pisică, un nas franţuzesc, lutețian, cum se spune, nicio cută sau pată, niciun coş sau celulită pe pielea ei perfectă, nicăieri – dar asta este o altă poveste!

Ei bine, maşina aceea ucigaşă era proprietatea fetei, un dar scump de absolvire de la bunicul cel bogat. Voia să participe cu ea la o cursă ilegală care avea loc odată pe an, în penultima vineri din august. Am uitat să vă spun că "giome" vineri, este ziua liberă în Iran.

Cursa era ilegală, sau semilegală, depinde de convingerile politice. Era o reminiscenţă din timpul şahului, dar o rebotezaseră ca să fie acceptată de noile autorităţi "Enghelop-e-Rally", Cursa Revoluţiei.

Regulile cursei erau complicate, ca mai totul în Asia. O echipă era formată dintr-o maşină de serie, la care nu trebuia umblat la blocul motor, la capacitatea din fabrică, alezaje sau altceva, şi o motocicletă de serie. Trebuia să se parcurgă, împreună, exact o sută de kilometri pe autostradă, între Teheran şi Qazvin, se făcea media şi câştiga echipajul cu cel mai scurt timp. Echipajul era format dintr-un pilot de maşină, un motociclist şi o domnişoară cu un animăluţ în braţe!

Toată problema era că Mémé avea un logodnic, pe tânărul Farhad, nepotul ayatolahului, şi directorul NIOC, al petrolului iranian, unul dintre cei mai puternici oameni din lume, la cei 27 de ani ai lui. El nu îi dădea voie lui Mémé să participe la cursă, pentru că, pe drept cuvânt, o considera prea periculoasă. Iar chestia asta în Islam este foarte serioasă, bărbatul se consideră un fel de tutore al femeii, de apărător şi protector.

Dar Mémé era mai mult o studentă americană, decât o femeie iraniană. Aşa că i-a spus din vârful buzelor logodnicului, că este un capriciu al ei înaintea căsătoriei şi că dacă chiar poartă numele de Farhad să facă bine şi să lupte de partea ei. Farhad este sinonimul lui Făt-Frumos în poveştile din Orient.

Cam la toate astea mă gândeam savurând un ceai Darjeeling, adevărat, în resturantul liniştit al Hotelului "Nader" unde stăteam. Când, apare Farhad, foarte enigmatic. Era evident, nedormit! "Rado-jan, te rog ceva! Să conduci tu maşina! Nu eşti musulman şi aşa pot să-mi salvez reputaţia făcându-i şi lui Mémé pe plac! Te rog mult!"

Farhad avea să-mi înapoieze favoarea în iarna 1985-86 când a trimis în România într-o singură zi, neprogramat, un petrolier. Aşa am salvat mulţi români de la îngheţ!

Dar să revenim – eram în costum de azbest cu cască de motociclist pe cap, alături de frumoasă Monir într-un costum antifire roşu, pe cap o cască roşie pe care scria MÉMÉ, cu un fel de poşetucă agăţată ham din care ieşea capul nemulţumit a lui Malus, un motănel persan de şase luni, o frumuseţe portocalie.

Alături vine motociclistul desemnat de juriu. Wow, fac, sau cum vreţi domniile voastre. Era o Honda "de război" de o mie centimetri cubi, patru carburatoare, motor patru timpi, patru cilindri, carosaj aerodinamic. Motociclistul îşi ridică viziera şi se uită la noi. Era Farhad! Îi fac semn lui Monir, care îi trimite un sarut luuung de tot!

Începe cursa! Sunt totuna cu maşina, simt cum mă extind la dimensiunea ei. Sunt maşina! În cinci secunde ajung la o sută de kilometri pe oră, apoi încet către două sute. La două minute de la start aveam 250 km/h şi acceleram. Lângă mine fulgerul motocicletei era stabil şi sigur.

Trei sute de kilometri pe oră şi acul vitezometrului atinge limita. Maşina este stabilă, modificările propuse de mine îşi arată efectul. Dar accelerez în continuare. Motocicleta pare că rămâne în urmă. Maşina este stabilă dar urlă ca un turboreactor. Vibraţiile, însă, sunt tot mai mari…

Iată sosirea – încă mai sunt cu acceleraţia la blană. Trec ca o fantomă prin faţa arbitrilor urmat la o lungime de maşină de Farhad. Niciodată o maşină nu a luat-o înaintea motocicletei de escortă! Se întâmplase pentru prima oarcă ca automobilul să scoată un timp mai bun ca motocicleta!

Opresc după câţiva kilometri, apoi împreună cu Farhad ne întorcem la punctul de cronometrare. Ne dăm jos şi ne îmbrăţişăm toţi trei, strivindu-l pe micuţul Malus care începe să miorlăie cu disperare. Această poză a apărut în "Teheran Times" dar modificată, lui Mémé i-au pus o basma musulmană!

Record absolut! 19 minute 20 secunde şi 14 zecimi pentru o sută de kilometri, pe autostradă. Recordul datează şi astăzi, nu a mai fost bătut niciodată pentru că în anul 1986 cursa a fost suspendată, urmare unui accident cu doi morţi.

Aşa că noptea, când aud scârţieturi de cauciuc prin Bucureşti mă gândesc la cursa mea în acel fantastic "Bumblebee", Chevrolet Camaro Z28. Aşa ceva nu se uită niciodată, iar senzaţia este copleşitoare, nu se compară cu nimic!

În amintirea frumoasei de la Teheran am botezat-o pe cățelușă adoptată, tot Mémé. Pentru că este foarte mică, are vreo cinci kilograme, este foarte frumoasă și are ochii galben deschis și blănița aurie numai cârlionți. S-a făcut bine, fractura s-a vindecat frumos, grație doctorului Cristi Bobu din Vălenii de Munte. Și este foarte drăgăstoasă, vrea numai în brațe, sau în mașină!

Îi înţeleg pe tinerii care organizează cursele ilegale. De ce nu se fac legale? De ce numai "profesioniştii" pot participa la curse şi băieţii dintre blocuri, nu? De ce sportul, automobilistic, sau de altă natură, este în continuare rezervat ”unora" şi nu publicului larg?  

Întrebări la care ştiţi răspunsul, cu siguranţă. Sunt întrebări aproape inofensive, dar ştiu şi altele… să ne gândim împreună la ele până mâine, când Soarele ne va anunţa că este, în definitiv, o altă zi!

 

BERBEC    Spiritul  tău cavaleresc, fair-play, te ajută să abordezi favorabil o problemă de relații sociale. Partea plăcută a zilei: primeşti o veste bună, care te motivează. Ai ambiţii, e foarte bine! Azi încerci să ajuţi pe cineva apropiat. Pe de altă parte carisma ta este în creştere şi poţi avea o serie de succese sociale. Dragostea este bine aspectată, interesul tău pentru acest domeniu are o dinamică pozitivă. Proiectele începute mai ales dimineaţa, dar şi după ora amiezii, au toate şansele să fie benefice. Puterea verii îţi aduce noroc în afaceri şi în dragoste.

TAUR   Poți să eviți sâcâieli inutile, evitând discuțiile lungi. Arată-te mereu pus pe grabă, uită-te mereu la ceas și întrerupe dialogul, politicos și elegant. Vorbă multă, sărăcia omului! Ai chef de discuţii. Ba mai mult, vrei să spui ceea ce ştii celor dragi. Dar nu-i bate prea tare la cap! Vrei să te faci util şi să fii de ajutor, deci nu exagera, fii înţelept, nu cicălitor! Sa nu fii foarte contrariat cind analiza ta obiectiva si meseriaşă făcută in cercul tau de prieteni va starni proteste şi remarci de genul "am mai auzit asta"! Astăzi originalitatea nu este punctul tău forte. Pastreaza-ti speranţa, viata este frumoasa şi poţi să o faci şi plăcută!

GEMENI    Nu trebuie să întreprinzi nimic important financiar, limitează-te la activitatea obișnuită. Investiţiile, achiziţiile, constituie nişte nebunii riscante în această zi capricioasă de august. Îţi place din nou să monopolizezi atenţia anturajului şi să intri într-un caleidoscop de trăiri, sentimente şi aventuri din cele mai interesante. Amintirile nu-ti dau pace si nu este o idee rea să le aşterni pe hârtie, sau sa deschizi un nou fişier. Nevoia ta permanentă de bani a făcut să te speteşti cu munca în ultima perioadă de timp. Odihneste-te astăzi ca să te poţi lupta cu greutăţile mâine. Te aşteaptă o perioada grea şi obositoare.

RAC   Cheltuieşti prea mult pe mici lucruri inutile, sclipiciuri de coțofană. Dacă încă eşti în vacanţă, un plus de distracţie. În general, lucrurile devin mai dinamice, se apropie toamna! Zi favorabilă implicării tale în rezolvarea unor probleme importante pentru tine. Implică-te personal, dar vezi dacă nu trebuie să ceri şi ajutor, pentru că nu te pricepi la orice.  În general şi astăzi în special, nu este indicat să-ţi iei niciun angajament pe care, apoi, este greu să-l respecţi. Concentrează-te numai pe treburile de rutină şi nu lăsa să fii deranjat. Mare atenţie la cheltuieli şi la cei care îţi propun astăzi cheltuieli.

LEU    Evită şefii, directorii, patronii, ofiţerii etc – cei, ierarhic, superiori ție. Treci printr-un moment de sinceritate şi s-ar putea să le spui ce gândeşti despre ei. Ar fi o mare greşeală! Zâmbeşte mult şi fii agitat, aşa lumea nu o observe că nu faci nimic! Tot ceea ce începi sau programezi astăzi, pot să aducă rezultate fructoase, dar, trebuie să fii sigur că poţi să duci proiectul la capăt. Până la urmă este o zi neaşteptat de simpatică, in care toata lumea te intreaba ce faci si gaseşte că arăţi bine. Este normal, dacă nu ai făcut nimic, arăţi odihnit şi prosper! Până seara chiar că te simţi excelent!

FECIOARĂ    O zi obositoare, dar până la urmă foarte plăcută. Seară deosebită. Realizezi că ţi se recunoaşte adevărata ta valoare şi eşti apreciat. E un motiv să-ţi recapeţi încrederea în forţele tale! O zi densă, cam obositoare, dar în care poţi să duci la bun sfârşit un volum mare de activitate. Cu toate că ai un randament bun, se pare că eşti în criză de timp. Totuşi, o veste bună. Ziua de astăzi se configurează ciudat – tu pari că eşti pus(ă) în faţa unei decizii. Adică, de fapt, nu şti ce sa alegi intre două căi de urmat. Decizie care nu-ţi este chiar la îndemână fiind vorba de o problemă mai complicată şi probabil foarte personală.

BALANŢĂ   Nu este uşor să faci alegeri, să iei decizii care să fie şi înţelepte şi profitabile şi să nu supere pe nimeni!  Îi răsfeţi pe cei dragi, oameni și animăluțe, care abia aşteaptă asta! Eşti pe drumul cel bun! Începi să înlături din calea ta obstacole, în special propriile limite. Te distrezi, te odihneşti, eşti mai entuziast şi te gândeşti cu încredere la viitor. In toata această dorinţă de afirmare a „eului”, care se exprimă, nu trebuie să pierzi din vedere să ciuleşti urechile. În cele mai multe cazuri vorbele stârnesc alte vorbe, confesiunile multe determina destainuiri şi mai şi… 

SCORPION   Ai impresia ca rezultatul nu merită efortul. Aşa, că, stai liniştit, nu intra la uzură, ai o zi cel puțin calmă, cum nu ai mai avut de mult timp. Vezi tu, mai târziu, ce mai este de făcut! Este bine să nu te implici în discuţii cu semnele de foc. Afacerile personale şi sentimentale sunt aspectate favorabil.  Atenţie la cumpărături. Limitează cheltuielile la strictul necesar. Nodul tău gordian, sau calcâiul lui Ahile, cum preferi, că antichitatea este plină de pilde, se numeşte viaţa ta amoroasă. Oricum, nu prea ai de unde alege! Aşa că aspectele favorabile pot fi pur teoretice!

 

SĂGETĂTOR   Emoţional, ai dori să-ţi discuţi problemele personale cu cineva de încredere. În acestă zi de vineri odihneşte-te, relaxează-te, poate distrează-te puţin şi lasă confesiunile pe mai târziu! Te afli sub protecţia binevoitoare a stelelor care te favorizeaza cu idei noi si indraznete, dacă nu comice, mai ales daca lucrezi in domenii legate de copii. Influenţe astrale subtile te ajuta sa tragi concluzia că lucrurile incep sa mearga spre bine, la locul unde activezi, fie că este birou, fabrică sau pe plajă, în vacanță, dar şi in dragoste. Atenţie la nişte termene sau întâlniri – este bine să nu întârzii: „punctualitatea este politeţea regilor!”.

 

CAPRICORN   Ceea ce pare a te preocupa astăzi, în cel mai înalt grad e părărea celor din jur despre tine, în special a partenerului(ei) şi a familiei. Imaginea ta este așa cum o faci, nu-ţi face griji! Afacerile personale şi sentimentale sunt aspectate favorabil. Până la urmă, astăzi te simţi din ce în ce mai în formă, cu mai multă energie şi dinamism, şi aceasta chiar dacă vremea este capricioasa şi presiunea atmosferică variază. Ai de luat şi o altă decizie, în alt domeniu decât de obicei. Mai grea. Atenţie, însă, aparenţele trebuie intotdeauna salvate, este regula jocului pe care trebuie să o respecţi dacă vrei să fii apreciat mereu de anturajul tău.

VĂRSĂTOR  Utilizează orele de lumină pentru treburile cotidiene. Ia deciziile care se impun încă de dimineaţă. Nu uita că loialitatea este în zilele de azi lucrul cel mai scump şi marfa cea mai rară. Dar există şi o parte bună a zilei: primeşti o veste bună. Mitocanii sunt subspecia umană care se hrănesc cu zilele fripte ale oamenilor cumsecade. Astăzi ai supărat vreun înger, pentru că ai parte de mitocani şi/sau funcţionari de stat. Îmi pare rău pentru tine… dar ceva-ceva se întâmplă şi în registrul bun. Îngerul respectiv, cel supărat, îşi aduce aminte că a fost programat să gândească numai de bine, să vorbească numai de bine şi să facă fapte numai bune, aşa că face el ce face şi primeşti, mai pe seară, o veste bună!

PEŞTI  Răbdarea ta s-a evaporat, probabil din cauza nesimţirii partenerului, dacă vrei un scandal, e foarte uşor! Dar, mai bine gândeşte-te la ceva elaborat, "plăţile" de genul ăsta se fac la rece! Azi este una dintre zilele acelea când intervenţi ta strică mai mult decât ajută. Pragmatismul tău poate fi de mare folos astăzi, viziunea ta realistă aduce succes. O zi obositoare, dar foarte plăcută. Seară deosebită în compania celor dragi, poate la un spectacol. Astăzi, sănătatea ta este bună, iar banii nu sunt foarte rari la tine in buzunar. Ai, deci, o zi bună, exceptând relația ta! Dupa câteva zile echilibrate, care zile au trecut repede fără amintiri memorabile, stelele îţi surâd din nou.