Un bucătar din Vietnam a fost arestat după ce a postat un videoclip în care critica guvernul

Un bucătar din Vietnam a fost arestat după ce a postat un videoclip în care critica guvernul Polițist, reţinut pentru că a agresat un minor. Și-a pierdut funcția. Sursa: Arhiva EVZ

Bui Tuan Lam, un vânzător vietnamez de tăiței care și-a câștigat faima la nivel național după ce a postat un videoclip în care critica un înalt oficial al Partidului Comunist, a fost arestat și acuzat de propagandă. Acesta marchează cel mai recent incident dintr-o serie de arestări și detenții ale cetățenilor vietnamezi care critică statul.

Arestarea a stârnit un protest internațional, iar Human Rights Watch a sfătuit poliția să-l „elibereze imediat” pe Lam, menționând că videoclipurile sale ar fi trebuit considerate dreptul la liberă exprimare.

Probleme cu autoritățile

Înainte de arestarea sa, bucătarul Lam a postat o serie de videoclipuri care satirizau evenimentele politice din Vietnam de-a lungul mai multor ani, dintre care unele i-au creat probleme cu autoritățile statului.

În 2021, la câteva zile după ce un ministru vietnamez a fost filmat la un celebru restaurant din Londra, Lam s-a filmat copiind gesturile ministrului. La scurt timp după aceea, poliția l-a chemat să dea socoteală. În declarațiile sale către autoritățile vietnameze de atunci, Lam a susținut că nu a intenționat să-și bată joc de ministru și, în cele din urmă, a fost eliberat fără acuzații.

Apărarea lui Lam

Incidentul a dus la o controversă la nivel național în Vietnam, în care produsul intern brut (PIB) mediu pe cap de locuitor este de doar 2.500 de dolari. După ce videoclipul a fost lansat, mulți cetățeni au pus la îndoială modul în care funcționarii, cu salarii modeste, își permit să achiziționeze articole de lux și au speculat că oficialul în cauză a beneficiat de corupție.

Phil Robertson, directorul adjunct al Human Rights Watch pentru Asia, a atribuit arestarea lui Lam naturii sensibile a guvernului vietnamez. „Autoritățile vietnameze definesc orice comentariu care nu le place drept „propagandă împotriva statului”, făcând din Vietnam unul dintre cele mai slabe guverne din regiune”, a spus el. Cu toate acestea, Robertson l-a apărat pe Lam făcând referire la constituția Vietnamului, care, teoretic, garantează dreptul la libertatea de exprimare, potrivit The National Interest.