Turcia este nevoită să apeleze la companiile sud-coreene pentru a salva producția tancului său, Altay
În 2015, radio-televiziunea turcă era categorică, via președintele Recep Tyyip Erdogan: tancul de luptă „Altay” urma să fie „cel mai modern din lume”.
Apoi, trei ani mai târziu, guvernul turc a anunțat că producția sa va fi încredințată grupului BMC, în ciuda faptului că firma Otokar îi asigurase dezvoltarea.
În plus, a fost semnată o comandă pentru un prim lot de 250 de unități, cu primele livrări preconizate în 2020. Mai mult, Qatar și-a exprimat intenția de a achiziționa aproximativ 100 de unități.
Urmând să afișese o masă de 65 de tone și să fie echipat cu un tun MKEK de 120 mm cu țeavă lisă, s-a pus problema echipării tancului Altay cu un blidaj reactive, cu un bloc optronic telescopic YAMGOZ pentru supraveghere de 360 ° și un kit de detectare cu laser.
Numai că un tanc poate fi prezentat ca fiind cel mai modern din lume, dar dacă nu are motor este la fel de util ca un ghiveci. Și tocmai asta îi lipsește lui Altay, scrie Opex 360.
Pentru o vreme, Turcia se gândise să colaboreze cu Japonia pentru a dezvolta un motor de tan, grupul Mitsubishi Heavy Industries fiind abordat pentru a forma un joint-venture cu un partener industrial turc în acest scop.
Dar acest proiect nu s-a concretizat. În cele din urmă, au fost solicitate două grupuri germane: MTU pentru un motor turbo-diesel de 1.500 de cai putere și Renk pentru transmisie. Și pentru blindajul său compus pe bază de carbură de bor, producătorii francezi au fost cei abordați.
Numai că politica urmată în ultimele luni de președintele Erdogan a făcut producția tancurilor Altay mai complicată.
Germania a decis un embargo asupra tuturor sistemelor care pot fi utilizate de forțele turcești în nordul Siriei. Ceea ce implică, prin urmare, motoarele MTU și transmisiile HSWL 295 TM ale companiei Renk.
Și, având în vedere relația sa extreme de tensionată cu Franța, Turcia trebuie să găsească alți furnizori pentru blindajul lui Altay.
„Acest program se confruntă cu întârzieri semnificative din cauza accesului nereușit la componente importante, cum ar fi motorul, transmisia și blindajul”, a admis un oficial turc pentru Defense News.
„Nu pot să dau o dată pentru începerea producției de serie. Tot ce știu este că încercăm să avansăm lucrurile ”, a adăugat el.
Având în vedere că nu se pune problema abandonării unui astfel de program emblematic, Ankara caută alți parteneri.
Și întrucât Altay este inspirat de tancul sud-coreean K2 Black Panther, cea mai logică soluție a fost de găsit la Seul și mai exact la Hyundai Rotem.
Cu atât mai mult, cu cât relațiile dintre Ankara și Seul sunt bune, industria turcă având de exemplu fabricate sub licență obuziere K9 Thunder ale Samsung Group.
În orice caz, potrivit Defense News, BMC este în discuții cu doi subcontractanți ai Hyundai Rotem, între care Doosan, pentru motoare și cu S&T Dynamics pentru sistemele de transmisie. „Sperăm că aceste discuții vor rezolva problemele” lui Altay, a declarat o sursă industrială turcă pentru revista americană.
A priori, situația ar putea fi soluționată în câteva luni, adică atunci când se va găsi un punct comun la nivelul licențelor.
Cu toate acestea, această soluție nu este ideală. Pur și simplu pentru că transmisia primelor tancuri K2 Black Panther livrate forțelor sud-coreene nu s-a dovedit a fi la înălțimea sarcinii. La punctual în care, pentru următoarele loturi, a fost în cele din urmă înlocuită cu un model furnizat de Renk.
Între timp, Ministerul Turc al Apărării nu are de ales decât să modernizeze tancurile în serviciu în prezent.
Recent, protecția modelului Leopard 2A4 a fost consolidată (ceea ce i-a mărit masa cu 7 tone). Și tancul M60 Patton, proiectat în anii 1950/60, a primit fiecare un kit de protecție activ „PULAT”, dezvoltat de Aselsan.