Fenomenul care a luat amploare în România. Există, însă o mare problemă: legislația nu menționează. ONU și CE, implicate în dilema anului 2019

Fenomenul care a luat amploare în România. Există, însă o mare problemă: legislația nu menționează. ONU și CE, implicate în dilema anului 2019

Deși le vedem, tot mai des, în trafic, circulând printre mașini sau pietoni, trotinetele electrice nu pot fi încadrate în nicio categorie de vehicule deoarece nu există nicio reglementare internațională cu privire la acest tip de vehicul. Oficiali din MAI au explicat, pentru EVZ, că o reglementare legală pentru stabilirea modului în care pot fi încadrate și răspunderea conducătorilor trotinetelor nu poate fi luată decât după o decizie a comisiilor specializate ale ONU și ale CE, afl ate în dezbatere din luna martie 2019.

Despre situația ambiguă a trotinetelor electrice, EVZ a solicitat un punct de vedere de la Poliția Română dar și de la comisarul șef Lucian Diniță, consilier al ministrului afacerilor interne, Carmen Dan, fost șef al Direcției Rutiere. Oficialul MAI ne-a explicat că situația ambiguă a trotinetelor electrice face obiectul unei analize la nivel internațional. „Ca să putem lua măsuri și a stabili cadrul legal în România, trebuie să respectăm legislația europeană. Din acest motiv, atât autoritățile din țara noastră, cât și din multe alte state în care a luat amploare circulația cu trotinetele electrice au solicitat, încă de anul trecut, o reglementare legală, la nivel internațional”, a precizat Lucian Diniță.

Oficialul MAI a dezvăluit că, în luna martie, la nivelul comisiilor de specialitate ale ONU și Comisiei Europene s-a luat în dezbatere definirea vehiculului, în ce categorie poate fi încadrat, dacă e necesar permis etc.. Pentru că, susține Diniță, ca să poți omologa vehiculul la RAR, de pildă, fiind cu propulsie electrică, trebuie să îl încadrezi, legal, undeva. Întrebat ce se întâmplă în cazul unui accident în care este implicată o trotinetă electrică, Diniță a precizat că, la fel ca și la bicicliști, intră la vătămare corporală din culpă, pentru că circulă pe un drum rutier. El a adăugat că, în situația actuală, ar putea fi promovată, în cel mai bun caz, o Ordonanță de Urgență care să îi oblige pe posesorii de trotinete electrice să circule pe pistele rezervate bicicliștilor.

Nu pot fi omologate

Ne puteți urmări și pe Google News

Poliția Română transmite că, în urma verificărilor efectuate, cu privire la statutul trotinetelor electrice în trafic, în prezent, cadrul legal privind circulația pe drumurile publice nu reglementează o categorie anume de vehicul în care, potrivit caracteristicilor tehnice, să poată fi încadrate. Această categorie de vehicule nu poate fi considerată moped pentru că nu sunt prevăzute cu un loc șezând și nu pot fi supuse omologării și, prin urmare, nici înregistrării ori înmatriculării anterior punerii în circulație. În plus, în legislația UE, vehiculele de tipul trotinetele electrice nu se supun omologării și nu se va elibera niciun document pentru acest tip de vehicul. Referitor la regulile de circulație, unui utilizator de trotinetă electrică îi sunt opozabile regulile stabilite pentru vehicule în general.