Trenuri private vând bilete mai ieftine. CFR Călători face față cu greu concurenței în sezonul estival

Trenuri private vând bilete mai ieftine. CFR Călători face față cu greu concurenței în sezonul estival

În vreme ce societatea de stat se vede nevoită să renunțe la rute, privații își rotunjesc profi turile și se extind pe trasee noi, în toate colțurile țării, atrăgând noi clienți, chiar dacă tarifele operatorului național sunt mai mici, în anumite cazuri.

Cel mai recent caz este al companiei doljene Softrans, care a inaugurat cursa spre mare pe 1 august. Până atunci, doar trenurile operate de CFR Călători circulau pe această rută.

Introducerea cursei private vine în contextul în care, din 4 iulie 2014, au fost introduse patru trenuri de călători InterRegio, care ating viteza maximă de 160 km/h, și care parcurg distanţa dintre Bucureşti şi Constanţa în două ore. În plus, compania de stat afișează încă din 14 iunie tarife de 19,9 lei pentru o călătorie cu un tren Regio din Capitală la mare, în cadrul ofertei „Bilet de Weekend”, dar reprezentanții ei nu s-au străduit prea mult să le promoveze.

Anunț întârziat

În schimb, ieri, la o săptămână după ce operatorul privat a inaugurat cursa spre litoral, CFR Călători a decis să contraatace, promovându-și pachetul estival. „CFR Călători nu are buget pentru promovare, dar concurența o va obliga să se adapteze”, ne-a explicat fostul director al companiei, Ștefan Roșeanu.

Investițiile în infrastructura feroviară și prețurile mici dau deja rezultate.„Multe dintre curse au un grad de ocupare de 100%”, ne-au precizat reprezentanții operatorului feroviar de stat.

La jumătate de preț

Conform ofertei CFR Călători, un turist trebuie să meargă la mare cel puțin patru week-end-uri și să facă rezervare cu o săptămână înainte, ca să plătească doar 19,9 lei pe o călătorie cu trenul Regio sau 37,7 lei pentru un voiaj cu trenurile Inter- Regio.

În total, călătorul ar scoate din buzunar 160 de lei, dacă alege cea mai ieftină variantă, respectiv trenul Regio. Suma reprezintă jumătate din cât ar plăti dacă ar opta pentru a parcurge distanța București- Constanța cu operatorul privat Softrans.

Principalul competitor al CFR Călători este Regiotrans. De la pierderi de peste patru milioane de lei în 2012, compania a raportat în 2013 un profit de 66.714 lei. Totodată, în vreme ce la stat sunt avute în vedere reduceri de personal, Regiotrans a angajat oameni, numărul mediu de salariați crescând de la 876 în 2012, la 937 în 2013.

Concurenți profitabili Rezultate și mai bune a înregistrat Tranferoviar Călători, care a obținut profit și în 2012, și în 2013. Anul trecut compania a raportat un profit net de 1,84 milioane de lei, în ușoară scădere față de datele înregistrate la finele lui 2012, când profitul s-a ridicat la peste două milioane de lei. Numărul de angajați s-a redus de la 232 în 2012, la 196 la sfârșitul anului trecut.

În schimb, operatorul privat Regional a mers în pierdere în ultimii doi ani. Dacă în 2011, compania a înregistrat un profit de peste 1,1 milioane de lei, în 2012 și 2013 a raportat pierderi de 5,36 milioane de lei și, respectiv, peste un milion de lei.

Câștiguri estimate

Guvernul speră ca CFR Călători să treacă pe profit anul acesta, cu venituri de 2,33 miliarde lei și cheltuieli de 2,26 miliarde lei, după ce în ultimii ani a înregistrat constant pierderi, iar în 2011 a avut un profit de doar un milion lei. Astfel, bugetul aprobat de Executiv prevede un profit de 70 de milioane de lei. „Ca să faci profit la CFR Călători e simplu: în ultima zi, Guvernul îți mărește subvenția. Însă, e nevoie de tăierea cheltuielilor inutile, cum sunt cele pentru închirierea liniilor unde staționează vagoanele care trebuie date la fier vechi, și achiziții de trenuri noi, moderne și ergonomice”, ne-a explicat Ștefan Roșeanu, fost șef al companiei. Un tren nou costă 6-8 milioane de euro, dar costurile operaționale sunt mult mai mici față de cele pe care le implică utilizarea garniturilor folosite azi.