Chiar dacă proiectul noului Cod Fiscal, privind noile impozite pe case și mașini, a fost retras, la cererea premierului, românii vor achita aceste contribuții, numai că după o sesiune de „consultări”, consideră specialiștii. Creșterea veniturilor colectate la buget era principala condiție pentru a putea scădea contribuțiile sociale. Cum nu s-a întâmplat, iar Guvernul vrea cu orice preț, chiar și în ciuda indicațiilor FMI, să scadă CAS, golul lăsat la buget va fi umplut de anunțatele majorări de taxe. „Chiar dacă au retras noul proiect de Cod Fiscal de pe site-ul Finanțelor, la cererea premierului, nu înseamnă că dările nu se vor aplica. Proiectul va intra în dezbatere publică, dar cei care au participat până acum la aceste consultări știu că nu apar mari modificări. Dar, consultările dau bine la electorat”, ne-a comentat un specialist fiscal. Prin noile modicări, românii vor ajunge să achite peste 1.000 de lei impozit pentru imobile care au altă destinație decât cea de locuit, precum și câteva zeci de lei în plus la impozitul pe mașină. Iată principalele noutăți.

● Taxe de 20 de ori mai mari pe imobil – Dacă impozitul pe imobil reprezintă în prezent 0,1% din valoare, în viitor poate urca până la 2%, ceea ce înseamnă o creștere de 20 de ori. Creșterea se va aplica pentru imobilele care au altă destinație decât aceea de locuință. Concret , dacă există o evaluare realizată de un specialist autoriza t , atunci se va achita un impozit cuprins între 0,25% și 1,5% din această evaluare. Dacă nu există un astfel de raport, impozitul va reprezenta un procent de 2% din valoarea impozabilă. Astfel, dacă în 2014 pentru un imobil s-a plătit 60 de lei impozit, în 2015 suma poate ajunge 1.200 de lei.

● Liber la creșterea cu 50% a taxelor locale – Nici proprietarii de imobile care au destinația de locuințe nu scapă de majorări. Primăriile vor putea crește taxele locale, în care sunt incluse și cele pe imobile și mașini, cu până la 50%, în fiecare an. Cine a achitat până acum 100 de lei pentru un apartament cu două camere în Capitală, s-ar putea să aibă surpriza ca impozitul să crească la 150 de lei, de la anul.

● Impozit de 2,5 ori mai mare pentru mașini – Potrivit acelorași modificări, proprietarii de autoturisme pot plăti un impozit mai mare, chiar dacă au mașini de capacitate mică. Conform proiectului Noului Cod Fiscal, pentru motorizări sub 1.600 cmc, impozitul crește de la 8 lei pentru fiecare 200 de cmc, la 20 de lei. Astfel, dacă până acum pentru o mașină cu motor de 1.400 cmc se plătea un impozit de 50 de lei (valoarea estimativă), nivelul ar putea crește la 120 de lei. Și cei care au autoturisme mai puternice de 1.600 cmc ar putea plăti un impozit mai mare cu peste 50%. Astfel, dacă în 2014 pentru o mașină cu 1.900 cmc s-a plătit impozit de 80 de lei, la anul acesta poate crește la 132 lei. În schimb, proprietarii de mașini foarte puternice, cu motorizări peste 2.000 cmc, pot răsufla ușurați, deoarece impozitul scade.

Efecte adverse

Prin dările impuse în ultima perioada, România a devenit necompetitivă în raport cu statele din jur. De exemplu, creșterea de accize și introducerea taxei de 7 eurocenți a făcut ca prețul la combustibili să ajungă mai mare la noi în țară decât în statele din jur. Bugetul nu a încasat mai mult pentru că marii transportatori au alimentat în afara granițelor. „Și noile taxe ar putea avea același efect. Mulți proprietari de mașini vor lua creșterea impozitului drept o invitație de înmatricula în afară. Alții nu vor declara adevărata destinație a imobilului. Vor spune că este locuință când se fapt este sediu de firmă, pentru a putea plăti mai puțin”, a comentat un specialist pentru EVZ.

 

Te-ar putea interesa și: