Timișoara pierde jumătate din Colecția Baba: 27 de picturi, împrumutate de MNAR din 2006, sunt cerute DEFINITIV înapoi. Cu ce s-a greșit

Timișoara pierde jumătate din Colecția Baba: 27 de picturi, împrumutate de MNAR din 2006, sunt cerute DEFINITIV înapoi. Cu ce s-a greșit

Muzeul Național de Artă al României (MNAR) retrage 27 de picturi din Colecția Corneliu Baba expusă la Timișoara. Pe 28 februarie lucrările, unele de foarte mari dimensiuni trebuie predate în fața avocatului și a unor experți MNAR care vor evalua starea lor. Timișoara pierde astfel jumătate din picturile monumentale care formează cea mai importantă colecție de artă din orașul viitoarei capitale culturale europene, expusă în Muzeul de Artă Timișoara (MART), încă de la deschiderea acestuia din 2006.

Considerat unul din cei mai importanți pictori bănățeni, Corneliu Baba (1906-1997), fiul unui pictor de biserici din Caransebeș, s-a născut în Craiova, a trait în Banat și a murit în București, având o ultimă dorință: ca parte din operele sale să fie donate și expuse ”acasă”. Inspirat de Grigorescu şi Tonitza, pe de o parte, dar și de El Greco, Goya şi Rembrandt, Baba a avut lucrări în expoziţii din Tokio, New York, Beijing, Bruxelles, Moscova sau Berlin. A fost membru titular al Academiei Române, membru de onoare al Academie de Artă a Rusiei şi membru corespondent al Academiei din Berlin. După moartea maestrului, moștenitoarea sa, care e și curatorul expoziției de la Timișoara, Maria Albani, a făcut toate demersurile pentru nașterea Colecției Corneliu Baba de la MART. Au fost expuse, din 21 decembrie 2006, 33 de picturi din donația moștenitoarei și obiecte persoanle, alături de 31 de picturi împrumutate de la MNAR, cu o clauză unică în contract: aceea că ele trebuie în permanență expuse publicului. Acest contract se actualizează anual. El a fost încălcat, prin retragerea unor lucrări, și în consecință, a fost reziliat, întregul lot împrumutat trebuind înapoiat.

Neumann: ”Am avut o reacție pozitivă de la Ministerul Culturii”

Directorul MART, Victor Neumann, spune că la mijloc e o neînțelegere și că nu va fi înapoiată nicio lucrare. ”Avem o problemă cu doamna care a avut în gestiune depozitul și care nu a predat inventarul la părăsirea postului. Lămurim ceea ce avem aici și apoi discutăm mai departe. Am scris și Ministerului Culturii și am avut o reacție pozitivă”, a replicat Victor Neumann.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit directorului MNAR, lucurile stau diferit.

Patru picturi date jos de pe simeze

La finele lui 2017, oficialii MNAR au constatat că 4 picturi de mari dimensiuni (unele de 2,8 m sau 1,2 m înălțime), nu mai sunt expuse, contractul de împrumut fiind încălcat.

”Ținând cont de nerespectarea angajamentelor contractuale și de potențialele riscuri asupra patrimoniului împrumutat, membrii consiliului au votat în unanimitate pentru rezilierea contractului și readucerea cât mai rapidă a lucrărilor împrumutate la sediul MNAR. Menționăm că specialiștii muzeului nostru sunt îngrijorați cu privire la starea actuală de conservare a celor 4 picturi de Corneliu Baba, necunoscând condițiile de păstrare ale acestora și faptul că, de mai multe luni, acest depozit este sub sigiliu, fără posibilitatea verificării stării de conservare a pieselor de patrimoniu”, a declarat pentru EVZ arh. Liviu Constantinescu, director general interimar al MNAR. Lucrările lăsate în depozitul fără gestionar al MART sunt: Arlechin (1968), Toledo (1972), Spaima (1985) și Peisaj (1960). (Fotografii: Adrian Pîclișan)