Telefonul poate să-ți strice vacanța. Trucuri pentru a nu te trezi falit

Telefonul poate să-ți strice vacanța. Trucuri pentru a nu te trezi falitSursa foto: Arhiva EVZ

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) le recomandă utilizatorilor de telefonie și internet mobil care și-au planificat vacanțe în străinătate să verifice condițiile de utilizare a serviciilor de roaming, mai ales dacă destinația se află în afara Spațiului Economic European (SEE).

Serviciile roaming pot aduce cheltuieli nedorite

„ANCOM atrage atenţia utilizatorilor de telefonie şi internet mobil, care au planificate vacanţe în străinătate, să verifice condiţiile de utilizare a serviciilor de roaming, în special dacă destinaţia este în state din afara Spaţiului Economic European (SEE). De asemenea, utilizatorii trebuie să fie atenţi şi la roamingul involuntar, care poate să apară în zonele de graniţă”, anunţă ANCOM.

Furnizorii de servicii de telefonie și internet mobil din România oferă atât planuri tarifare/opțiuni care pot fi utilizate exclusiv la nivel național, cât și planuri tarifare/opțiuni care permit accesul la servicii de comunicații în roaming. Prin urmare, în cazul călătoriilor în afara României, utilizatorii trebuie să verifice dacă planul tarifar achiziționat include sau nu serviciul de roaming.

Telefon

Apel telefonic Sursa Foto: Arhiva EVZ

Serviciile de roaming, taxate suplimentar în afara Spațiului Economic European (SEE).

Deoarece tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate, este esențial ca utilizatorii să verifice cu atenție, înainte de a călători în state precum Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Muntenegru, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc sau Israel, care sunt tarifele aplicabile în aceste state pentru serviciul de roaming internațional. Utilizatorii pot solicita activarea unei (extra)opțiuni dedicate, cu resurse incluse sau tarife speciale pentru anumite state sau grupuri de state. În absența unei astfel de opțiuni, se vor aplica tarifele standard.

De exemplu, în Turcia, Egipt, Marea Britanie, Emiratele Arabe Unite sau Serbia, pentru serviciile pe bază de abonament, operatorii aplică tarife standard cuprinse între:

  • 0,0090 euro/min şi 1,4280 euro/min pentru apelurile primite;
  • 0,0150 euro/min şi 2,6180 euro/min pentru apeluri efectuate către România;
  • 0,0060 euro şi 0,4522 euro pentru un SMS trimis;
  • 0,0007 euro/MB şi 4,7600 euro/MB pentru internet.

Cum se face tarifarea

Dacă, în general, pentru apeluri tarifarea se face la minut indivizibil, unitatea minimă de tarifare pentru traficul de date diferă în funcţie de operator şi destinaţie (de exemplu, la 1KB, 10KB sau 1MB). De asemenea, pentru destinaţii în afara SEE, unii operatori folosesc şi tarife standard percepute sub formă de pachete. Exemple de astfel de tarife standard la pachet sunt de 2 euro/10 minute pentru apeluri primite/efectuate sau SMS trimise/24 ore, 7 euro/30 minute pentru apeluri primite/efectuate sau SMS trimise, 2 euro/2 GB trafic de date/24 ore sau 18 euro/4000 MB utilizaţi.

”Atenţie! În cazul acestui tip de tarifare, dacă utilizatorul efectuează sau primeşte chiar şi un singur minut de apel sau utilizează un singur MB de date dintr-un pachet, acesta va fi taxat cu întregul preţ al pachetului, dar poate utiliza ulterior şi restul resurselor, până la epuizare, înainte de a i se percepe un nou tarif”, precizează autoritatea.

Pe lângă tarifele standard menționate, operatorii mai pot oferi opțiuni tarifare punctuale și (extra)opțiuni care necesită activare separată și care oferă resurse și/sau tarife diferite în funcție de mai multe criterii, cum ar fi: țara de destinație, tipul de serviciu utilizat (pe bază de abonament sau cartelă preplătită) sau tipul de ofertă deținută de utilizator.

Conform principiului „Roam like at home”, clienții operatorilor mobili din România care beneficiază de planuri tarifare cu acces la roaming în SEE pot utiliza resursele naționale de voce, SMS și date și în statele Uniunii Europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croația, Danemarca, Estonia, Finlanda (inclusiv insulele Åland), Franța (inclusiv Guyana Franceză și insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Reunion și Saint-Martin), Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia (inclusiv insulele Azore și Madeira), Slovacia, Slovenia, Spania (inclusiv Insulele Canare), Suedia și Ungaria. În plus, se aplică și în Norvegia, Islanda și Liechtenstein.

Ce riscuri sunt pentru cei care călătoresc în zonele de graniță

Atunci când călătoresc în zonele de graniță, utilizatorii risca să utilizeze involuntar serviciile de comunicații ale unui operator dintr-un stat vecin, dacă au activat serviciul de roaming și telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automată a rețelei. În aceste situații, echipamentul mobil se va conecta automat la rețeaua operatorului cu cel mai bun semnal disponibil în locația respectivă.

Astfel, utilizatorii ar putea fi taxați pentru serviciile de comunicații utilizate în roaming, ca și cum s-ar afla fizic pe teritoriul unui stat vecin.

Acest fenomen poate apărea atunci când utilizăm telefonul în zonele de graniță din România sau când folosim serviciul de roaming într-un stat din SEE, aproape de o zonă de graniță cu un stat care nu este membru al SEE. În astfel de situații, utilizatorii pot fi supuși unor costuri suplimentare pentru utilizarea serviciilor de telefonie sau internet. De aceea, este recomandat să opteze pentru selectarea manuală a rețelei, să fie atenți la mesajele informative transmise de furnizori sau, în cazul în care se află pe teritoriul României, să dezactiveze serviciul de roaming.

”Atenţie! Utilizarea telefonului/tabletei în roaming involuntar nu scuteşte utilizatorii de plata acestui serviciu”, subliniază ANCOM.

Utilizatorii care întâmpină neplăceri legate de serviciul de roaming ar trebui să contacteze în primul rând furnizorul de la care au achiziționat planul tarifar. Dacă furnizorul nu rezolvă problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM.