Guvernul a adoptat azi ordonanţa de urgenţă prin care taxa de poluare pentru autovehicule a fost micşorată cu o treime faţă de nivelul actual.
O altă ordonanţă de urgenţă dată azi de Executiv este şi aceea de majorare a pensiei sociale minime, care va creşte la 350 de lei.
Prima majorare va avea loc de la 1 aprilie 2009, pentru cei care au o pensie mai mică de 300 lei, iar cea de-a doua majorare, pentru cei care au o pensie mai mică de 350 de lei, se va face începând cu 1 octombrie.
"Niciun pensionar nu va mai avea o pensie mai mică de 350 de lei ", a afirmat Boc.
Referitor la taxa auto, premierul a declarat la sfârşitul şedinţei de Guvern de azi, că proprietarii care şi-au înmatriculat deja autoturismul după 15 decembrie 2008, vor primi înapoi diferenţa dintre noua şi vechea taxă auto.
Boc a mai spus că Ordonanţa va fi aplicată după publicarea în Monitorul Oficial.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, declara săptămâna trecută că este posibil ca cei care au plătit taxa auto triplată să primească banii înapoi.
ISTORIC TAXA AUTO
Taxa, introdusă de Sulfina Barbu
Taxa auto de primă înmatriculare a fost introdusă de ministrul PD Sulfina Barbu, în 2006 dar a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2007. Odată cu introducerea taxei, au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă.
În primul semestru după introducere, taxa aducea la bugetul de stat o sumă de peste 90 de milioane de euro.
CE contestă taxa
Comisia Europeană a contestat taxa încă de la introducere, deschizând în primăvara lui 2007 procedura de infringement împotriva României.
CE a solicitat României, într-o scrisoare de notificare transmisă în martie 2007, în cadrul procedurii de infringement, modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argumentând că reglementările respective sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Taxa de primă înmatriculare devine taxa de mediu
În decembrie 2007, Dacia a propus Guvernului înlocuirea taxei de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, diminuarea acesteia în funcţie de vechimea autovehiculelor şi accelerarea programului de înnoire a parcului auto naţional.
Reprezentanţii Dacia propuneau ca viitoarea taxă de mediu ar urma să se bazeze pe nivelul de poluare şi pe capacitatea cilindrică a autovehiculelor.
În februarie 2008, Guvernul Tăricenu a hotărât ca taxa auto va fi calculată diferenţiat, în funcţie de emisiile CO2 pentru maşinile Euro4, iar pentru celelalte autovehicule va fi aplicată formulă bazată pe norma de poluare, dată de emisiile de noxe şi cilindrice.
O lună mai târziu, preşedintele Traian Băsescu îi cerea premierul Călin Popescu Tăriceanu, să anuleze prin ordonanţă de urgenţă taxa auto, acuzându-l pe şeful Guvernului că prin aplicarea unor astfel de măsuri îi desconsideră pe români.
Taxa, în funcţie de emisii La sfârşitul lui martie, taxa ia o nouă formă, fiind stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.
Taxa pentru maşinile cu motorizări tip Euro 4 sau Euro 3 avea să fie calculată în funcţie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon.
În iulie 2008, Guvernul a hotărât să restituie diferenţa dintre taxa auto şi taxa de poluare, diferenţa înregistrată între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule.
În septembrie, Senatul a adoptat modificarea OUG 50/2008, prin care elimină vechea taxă auto şi actuala taxă de poluare, iar sumele încasate de stat urmau să se restituie integral, indexate în funcţie de inflaţie, în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.
Taxa suspendată
În noiembrie, pe fondul crizei economice şi al reducerii vânzărilor de autoturisme noi, Guvernul a hotărât ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată, începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lui decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.
Tot în decembrie, Guvernul a decis triplarea taxei de poluare auto la achiziţionarea tuturor vehiculelor second-hand de import, începând cu 15 decembrie, şi creşterea primei de casare pentru scoaterea din uz a maşinilor uzate.
În replică, Comisia Europeană a atenţionat Guvernul că ordonanţa de suspendare a taxei auto conţine "o problemă tehnică", în sensul că taxa ar trebui ridicată şi pentru vehiculele uzate Euro 4 înregistrate în UE între 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 şi aduse în România după acest interval.
Korodi nu semnează Fostul ministrul al Mediului, Korodi Attila, a refuzat să semneze actul normativ emis de Executiv, pentru triplarea taxei taxei de poluare auto la achiziţionarea tuturor vehiculelor second-hand de import.
Sute de şoferi care aveau maşini neînmatriculate au protestat faţă de triplarea taxei de poluare auto.
La sfârşitul lui decembrie 2008, noul Ministrul al Mediului, Nicolae Nemirschi, declara că va propune primului-ministru şi Guvernului să suspende ordonanţa emisă în luna decembrie privind triplarea taxei de poluare şi, în scurt timp, să aducă ajustări asupra acesteia, pe perioada suspendării urmând să fie aplicat nivelul din iulie.
O decizie în acest sens, urmând să fie luată după 15 ianuarie 2009.
CITIŢI ŞI: