”Dreptul la viață și, implicit, dreptul la sănătate sunt drepturi consacrate în Constituția României, însă protecția acestora, ca urmare a declarării stării de urgență, nu trebuie să constituie un prilej de abuz în privința celorlalte drepturi fundamentale, iar limitarea unor asemenea drepturi fundamentale, chiar și temporar, este necesar a fi temeinic justificată.

Proiectul prevede obligativitatea Președintelui României și a Prim-ministrului de a prezenta în plenul Parlamentului câte un raport despre felul în care au acționat, înainte și pe întreaga durată a stării de urgență, pentru a contracara efectele crizei generate de epidemia de coronavirus.

De asemenea, în acest proiect de lege este prevăzută și obligativitatea informării românilor cu privire la ce fel de drepturi le-au fost limitate, cine a dispus, motivul și pe ce durată de timp s-au aplicat aceste măsuri. Prin limitare a drepturilor și libertăților înțelegem libera circulație, inviolabilitatea domiciliului, viața intimă, secretul corespondenței etc., care au fost suspendate în baza Decretului privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României și a ordonanțelor militare.

În contextul legislației actuale, măsurile de limitare a unor drepturi pe durata perioadei stării de urgență nu sunt explicate după încetarea acesteia. Parlamentul, ca organ suprem legislativ și garant al democrației, care exercită funcția de control asupra Executivului, este îndreptățit să primească explicația Guvernului cu privire la măsurile adoptate, mai ales în ceea ce privește limitarea drepturilor, după cum și persoanele afectate de măsurile cu caracter individual trebuie să primească explicația de rigoare.

ALDE consideră că o stare de urgență nu poate justifica încălcarea drepturilor și libertăților individuale ale românilor, fără ca ei să fie informați și să poată ataca aceste decizii.

Întrucât este pentru prima dată când în România a fost instituită starea de urgență, este necesar să vedem cum au acționat autoritățile, ce măsuri preventive au fost luate anterior instituirii stării de urgență și să tragem cu toții învățăminte din modul în care a fost gestionată această situație excepțională.

Cred că este important să ne asigurăm că, dincolo de limitările pe care le-am suferit, nu au fost derapaje de la regulile democratice care trebuie să rămână valabile chiar și într-o stare excepțională. Statul de drept nu se suspendă pe perioada stării de urgență.

Domnilor președinți, sper că experții partidelor pe care le conduceți își vor aduce contribuția la proiectul de lege propus de noi și el va putea fi înaintat în timp util Parlamentului, pentru a fi dezbătut și aprobat în procedură de urgență”.

 

PAGINA ANTERIOARA