Submarinele îngrozitoare ale lui Putin au atins apogeul

Industria rusă constructoare de submarine cu propulsie nucleară a ajuns în forma ei maximă post-sovietică. 15 submarine sunt în prezent în diferite etape de pregătire la șantierul naval Severodvinsk.

Julia Kalach, în vârstă de 22 de ani, a devenit angajatul numărul 30.000 când, la începutul acestei luni, a obținut un post de inginer de proiectare la cea mai mare companie de construcții navale din Rusia, Sevmash, pe malurile Mării Albe.

Primind-o pe Julia în echipă, directorul adjunct pentru gestionarea personalului, Vladimir Sirodubov, a spus că „echipa de 30.000 de persoane a fost sarcina care i s-a dat anul acesta”.

Cu aceasta, șantierul naval poate finaliza cu succes „ordinul de apărare al statului”, informează serviciul de presă al Sevmash.

Ordinul este definit în programul de armament de stat pentru perioada 2018-2027, scrie The Barents Observer.

Sevmash este singurul șantier naval din Rusia care construiește submarine cu propulsie nucleară. În perioada sovietică, șantierul, cunoscut atunci sub numele de șantierul naval nr. 402, a construit un total de 128 de submarine nucleare.

Cele mai multe dintre ele, inclusiv cinci dintre cele șase submarine din clasa Typhoon (cele mai mari din lume la acea vreme), sunt acum în afara serviciului și dezafectate.

În anii 1990, forța de muncă de pe șantier lucra la relanti.

Unul din puținele submarine noi la acea vreme era K-560, primul submarin din clasa Yasen numit după orașul însuși, Severodvinsk. Construcția a început în 1993, dar nava a fost predată pentru prima dată marinei 20 de ani mai târziu, în decembrie 2013. Trei ani mai târziu, în 2016, submarinul a fost declarat gata de luptă.

Mult timp întârziat, astăzi Severodvinsk este cel mai avansat și mai polivalent submarin multifuncțional din marina rusă. Când pleacă într-o misiune din portul său natal din Zapadnaia Litsa, ochii NATO sunt deosebit de vigilenți pentru a urmări mișcările sale în apele nordice.

În zilele post-sovietice, Sevmash a comandat alte patru submarine cu propulsie nucleară, pe lângă Severodvinsk: Iuri Dolgoruki, Aleksandr Nevsky, Vladimir Monomakh și Knyaz Vladimir.

Următorul submarin polivalent pentru marina rusă este primul din seria Yasen-M, Kazan, care se așteaptă să fie predat Flotei de Nord în martie 2021. La sfârșitul lunii noiembrie, Kazan a lansat cu succes o rachetă de croazieră Kalibr din Marea Albă.

Lansarea făcea parte din ultimele teste necesare înainte ca marina să accepte preluarea controlului submarinului produs de șantierului naval Sevmash.

Kazan marchează o nouă eră pentru războiul submarin, deoarece navighează mai silențios  decât toate submarinele sovietice/ ruse precedente.

În următorii șapte ani, șantierul naval de pe coasta Mării Albe va produce submarine de noi generații, echipate cu noi tehnologii și arme, care vor avea un impact dramatic asupra echilibrului global de forțe pe mare.

O analiză a The Barents Observer a informațiilor disponibile în prezent cu sursă deschisă arată că Sevmash are în prezent în construcție cel puțin 15 submarine cu propulsie nucleară.

Clasa Yasen-M

Kazan va fi urmat de șapte submarine din clasa Yasen-M, ultimul fiind programat să intre în serviciu  în 2027 conform programului de armament de stat. Toate cele șapte sunt deja instalate și se află în diferite etape de construcție. Cinci submarine din această clasă vor naviga pentru Flota de Nord, bazată pe Peninsula Kola.

Din clasa Yasen-M fac parte submarinele : Kazan, Novossibirsk, Krasnoïarsk, Arkhangelsk, Perm, Ulianovsk,Voronej, Vladivostok.

Clasa Borei-A

Destinate să înlocuiască actualele submarine cu rachete balistice, Delta-III de către Flota Pacificului și Delta-IV de către Flota de Nord, se așteaptă să intre în funcțiune încă patru submarine din clasa Borei-A până în 2023.

Este vorba de:  Knyaz Oleg, Generalissimus Suvorov, Imperator Aleksandr III, Knyaz Pozharski.

Belgorod

Belgorod (K-329) este un submarin de interes special, care va fi în curând comandat pentru serviciul activ. Submarinul este construit pe corpul unei clase Oscar-II, deși extins, pentru a transporta echipamente submarine speciale pentru instalații și operațiuni militare pe platoul arctic.

La bord ar exista, de asemenea, loc pentru noua dronă submarină a Rusiei, cu armă nucleară, Poseidon.

Belgorod va naviga pentru GUGI, Direcția principală de cercetare în ape adânci, cu sediul în Golful Olenia din Peninsula Kola și la Severodvinsk, unde dronele Poseidon sunt duse pe mare pentru testare.

Submarinul are 184 metri lungime, cu 11 metri mai lung decât submarinele din clasa Typhoon.

Kabarovsk

Un alt submarin cu propulsie nucleară aflat în construcție la Sevmash, învăluit în secret, este Kabarovsk. Submarinul va fi transportat în curând către apele șantierului naval, dar nu se știe când va fi trimis în serviciul activ.

Kabarovsk este primul submarin din ceea ce se crede că va fi o serie de trei sau patru astfel de nave, toate proiectate să transporte mai multe drone Poseidon cu propulsie nucleară.

Pe termen lung, dar încă nu prevăzute, mai sunt încă trei submarine din clasa Yasen-B și probabil încă două submarine din clasa Borei-A. Lucrările de proiectare pentru submarinele nucleare din a cincea generație sunt în desfășurare, dar nu a fost încă stabilită o dată pentru începerea construcției.

Liderul de la Kremlin, Vladimir Putin, a făcut din modernizarea forțelor armate ruse o prioritate constantă în timpul mandatelor sale.

 

Foto: The Barents Observer/ Sevmash shipyard