Strategia Nokia a făcut minuni la Jucu

Strategia Nokia a făcut minuni la Jucu

La începutul lunii martie, telefoanele mobile Nokia produse la Jucu (Cluj) vor ajunge pentru prima dată în magazinele din Europa şi Africa, scrie revista „BusinessWeek“.

La cinci luni de la turnarea fundaţiei fabricii de 88 milioane de dolari (60 milioane de euro), faţadele exterioare sunt aproape gata, iar în interior au fost instalate primele tehnologii. Profiturile Nokia cresc exploziv Dacă totul va merge strună la Jucu, Nokia îşi va întări dominaţia pe piaţa telefoanelor mobile. Compania a anun- ţat ieri că a realizat în 2007 un profit net de 7,2 miliarde de euro, în creştere cu 67% faţă de anul trecut. Nokia s-a vândut foarte bine în Europa - 39% din vânzările totale -, în timp ce regiunea Asia-Pacific a avut o contribuţie de 22% la rezultatul raportat de grupul finlandez, America de Nord - 5%, America Latină - 8% şi Orientul Mijlociu şi Africa - 14%. Cele zece pieţe unde Nokia a realizat cele mai multe vânzări sunt, în ordine descrescătoare, China, India, Germania, Marea Britanie, Statele Unite, Rusia, Spania, Italia, Indonezia şi Brazilia, reprezentând, împreună, aproximativ 50% din valoarea totală.

Management ca-n Texas Finlandezii au ajuns să deţină anul trecut 40% din piaţa telefoanelor mobile, în timp ce al doilea jucător din piaţă, Samsung, a ajuns la 14%. Secretul: producţia terminalelor s-a mutat aproape de consumatori. Prin noua fabrică de la Jucu, compania nu face altceva decât să pună în practică această filosofie de business, scrie revista americană. John Guerry, texanul de 36 de ani pe care Nokia l-a trimis să se ocupe de punerea pe picioare a afacerii din parcul industrial de lângă Cluj-Napoca, ştie că acest mod de a face business e cheia succesului. „De vreme ce Motorola nu poate reacţiona atât de repede ca noi, noi suntem cei care câştigăm şi mai mult din piaţă, spune Guerry, citat de „BusinessWeek“. Americanul chiar ştie ce vorbeşte: a condus pentru o perioadă o fabrică Motorola deschisă în Texas. La bine şi la rău Un alt secret al performanţelor Nokia este ascuns în politica bonusurilor. Conducerea companiei a ales să-i facă pe toţi şefii de fabrici părtaşi la bonusuri şi pierderi. Astfel, bonusul lui Guerry şi cele ale şefilor altor zece fabrici Nokia din lume sunt legate de performanţele întregii reţele de producţie. Dacă o fabrică nu merge cum trebuie, acest lucru se simte în buzunarele tuturor şefilor de fabrici. Cum cel mai mare profit al companiei vine din pieţele emergente, fiecare detaliu la linia de asamblare este importanat pentru a creşte şi mai mult producţia de telefoane de 40 de dolari pe care şi le permit consumatorii de pe aceste pieţe. „Când fabrici 12 telefoane pe secundă, fiecare amănunt este important“, spune Guerry. Nokia dă lovitura cu fabrica din Jucu pentru că aici, scrie „BusinessWeek“, salariile nu sunt la nivel european. CONDIŢII DE MUNCĂ Bufet gratuit, saună şi sală de gimnastică Condiţiile de muncă de la fabrica Nokia ar putea fi invidiate de orice muncitor din ţările occidentale: bufet cu mâncare gratuită, sală de gimnastică, terenuri de sport, saună (element obligatoriu, mai ales că vorbim despre o companie finlandeză). Din respect pentru cultura ţării în care activează, texanul Guerry a cerut echipei manageriale şi administrative, formată din brazilieni, maghiari, polonezi şi chiar indieni, să ia lecţii de română. În cel mult patru ani, Nokia intenţionează „să instaleze“ un manager român la fabrica din Jucu. PUNCTE TARI, PUNCTE SLABE Forţă de muncă ieftină, infrastructură proastă Prezenţa Nokia la Cluj nu este întâmplătoare, spun jurnaliştii newyorkezi. Unul dintre motive este şi faptul că uzina Nokia de la Komarom, Ungaria, nu mai are la dispoziţie muncitori din zonă. Recrutarea muncitorilor pentru fabrica de la Jucu nu pare a fi o problemă: Cluj-Napoca, un oraş de 400.000 de locuitori, are un şomaj de 3,1%, dar şi un venit mediu pe cap de locuitor de 180 de dolari (128 de euro). Deşi nu a anunţat oficial nivelul salariilor pe care le va plăti angajaţilor de la Jucu, şefii grupului finlandez au anunţat că oamenii ar putea primi lunar 450 de dolari (aproximativ 320 de euro). Pentru început, vor fi angajate aproximativ 500 de persoane, urmând ca numărul salariaţilor Nokia la Cluj să crească treptat până la 3.500 la sfârşitul lui 2009. Cea mai mare grijă a managerilor de la Nokia este legată de starea proastă a infrastructurii din zona Clujului. Legăturile oraşului cu restul lumii sunt mult în urma standardelor europene.

Autorităţile locale încearcă însă să le facă viaţa mai uşoară finlandezilor: pista micuţului aeroport din Cluj a fost lărgită pentru a permite aterizarea avioanelor mari care vor aduce componente din Asia; lângă Cluj se construieş te şi Autostrada Transilvania - o investiţie de 3,2 miliarde de dolari. Ieri au început şi lucrările pentru modernizarea intersecţiei dintre Drumul Naţional 1C care trece prin Jucu şi drumul de acces spre complexul de fabrici Nokia. În zonă vor fi instalate semafoare dotate cu senzori.

Ne puteți urmări și pe Google News