Oficiul European pentru Statistică (Eurostat) a prezentat datele statistice conform cărora volumul  la comerţul cu amănuntul în Uniunea Europeană a scăzut în noiembrie cu 5%, comparativ cu luna precedent. Situația este mai complicată în zona euro unde scăderea a fost de 6,1%. Reducerea volumului de vânzări se datorează noilor restricții impuse de autoritățile din țările europene pentru a opri răspândirea pandemiei de coronavirus (COVID-19).

Conform datelor prezentate de Eurostat, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în noiembrie, comparativ cu luna precedentă, s-a înregistrat în Olanda (2,6%), Croaţia (2,5%), Germania (1,9%), Malta (1,8%), Bulgaria (1,2%), Estonia şi Ungaria (ambele cu 1%) şi România (0,7%). De partea cealaltă scăderi semnificative s-au constatat în Franţa, -18%, Belgia -15,9% şi Austria -9,9%.

De menționat că scăderea comerțului cu amănuntul vine în condițiile în care, cu o lună înainte, în octombrie, volumul vânzărilor a crescut cu 1,4% atât în zona euro, cât și în UE.

În luna noiembrie, la nivelul Uniunii Europene, au scăzut vânzările de combustibili auto, cu 7,7%, a produselor non-alimentare, cu 7,2%, în vreme ce vânzările de alimente, băuturi şi tutun s-au redus cu 1,5%.

Situația din 2020, comparativ cu 2019

Raportat la perioada similar a anului 2019, în noiembrie 2020, volumul comerţului cu amănuntul a scăzut cu 2,9% în zona euro şi cu 2% în Uniunea Europeană. În UE, vânzările de combustibili auto au scăzut cu 15,3% în noiembrie, comparativ cu perioada similară din 2019, iar cele de produse non-alimentare au scăzut cu 3,3%. Pe de altă parte, vânzările de alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 2,4%.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele statistice, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în noiembrie, comparativ cu perioada similară a anului 2019, s-a înregistrat în Germania (8,8%), Danemarca (8,7%) şi Olanda (6,6%), iar cel mai semnificativ declin în Franţa (minus 15,7%), Slovenia (minus 14,2%) şi Belgia (minus 11,7%). România a raportat o creştere de 4% în noiembrie, comparativ cu perioada similară din 2019, după un avans de 4,8% în octombrie.