Sistemul informatic CNAS, în colaps. Unii asiguraţi nu şi-au putut lua reţetele

Sistemul informatic CNAS, în colaps. Unii asiguraţi nu şi-au putut lua reţetele

De mai bine de o săptămână, medicii şi pacienţii din România au întâmpinat o problemă gravă: nu au putut prescrie, respectiv primi reţetele, pentru că sistemul informatic CNAS nu a funcţionat. Reprezentanţii Casei Naționale de Asigurări de Sănătate spun că sistemul nu a fost funcţional doar pe data de 3 mai, în rest, acesta funcţionează, însă cu fluctuaţii şi le solicită "furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora". Purtătorul de cuvânt CNAS a declarat pentru Evenimentul zilei, că până la remedierea totală a problemelor, medicii pot prescrie tratamentele pacienţilor, offline.

În ultima săptămână, asiguraţii au făcut coadă la cabinetele medicilor, care nu au putut să le prescrie reţetele din cauza unor fluctuaţii ale sistemului informatic CNAS.

„Eu sunt cu pacienţii la uşă din 2 mai. Le spun să mă sune în fiecare zi, sperând că se remediază problema. Comunicarea dintre noi şi Casa de Asigurări este tăiată. Şi atunci, noi am avea varianta să scriem reţetele offline. Eu pot să scriu o reţetă de mână pentru medicamente banale, de exemplu pentru Algocalmin,  dar sunt boli, din Programele Naţionale, boli ale căror tratamente costă mii de euro pe lună şi care au regim special.  Reţetele pentru astfel de boli se fac online, pentru că aceste medicamente, se dau în baza unor dosare, pentru o categorie specială de bolnavi, şi mă refer aici la pacienţii cu screloză multiplă,  artrita psoriazică, boală crohn, psoriazis etc. Noi facem o foaie de internare bolnavului, o foaie zi, ca să fie inclus în calculatorul spitalului. Ataşat de foaia de zi, scriem, conform unor formulare din calculator, o reţetă electronică. Aceste reţetele sunt raportate în timp real la Casa de Asigurări care decontează costurile, pentru ca pacientul să poată fi verificat. Medicamentele pentru pacienţii cu astfel de boli se numesc terapii biologice sau terapii imunologice şi au un protocol de administrare foarte precis, ele se fac la o săptămână, la trei săptămâni, la trei zile, iar spitalele le prescriu reţetele lunar. Situaţia este foarte gravă, pentru că suntem aproape la jumătatea lunii mai, iar aceşti pacienţi şi-au ratat tratamentul”, ne-a declarat Carmen Curea, doctor dermatolog la Spitalul Colentina din Bucureşti.

 

Contactat telefonic de Evenimentul Zilei, Augustus Costache, purtătorul de cuvânt CNAS ne-a declarat că în acest moment există fluctuaţii atipice ale sistemului informatic al Casei de Asigurări la care se lucrează, însă acesta acesta nu mai este blocat. Până la remedierea totală a problemelor, acesta spune că medicii pot prescrie offline reţetele şi să le raporteze ulterior la Casa de Asigurări.

„Există nişte fluctuaţii atipice în acest moment, în sensul că timpul de răspuns este mai lung decât în mod normal, însă sistemul nu mai este blocat. Luam în calcul să permitem nişte derogări pentru toată perioada asta, tocmai ca să se poată raporta şi dacă vor întâmpina probleme. Medicii pot emite reţetele şi offline. Dacă ne referim la acele medicamente cu protocoale terapeutice, medicul trebuie să completeze şi să trimită acel formular de protocol terapeutic”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt CNAS.

 

De ce a ce a picat sistemul informatic CNAS?

„Circumstanţele apariţiei problemelor în funcţionarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanţă, vor fi clarificate cu aportul unor specialiști. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanţei acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiştii IT din cadrul instituţiei depun toate eforturile în vederea soluţionării disfuncționalităților apărute, acestea putând fi semnalate de furnizorii de servicii de sănătate aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro”, se arată comunicatul de presă CNAS

 

 

Sistemul PIAS nu a fost funcţional în data de 3 mai, însă nici ulterior nu a funcţionat corespunzător, astfel că medicii nu au putut prescrie anumite tipuri de reţete, care necesită înregistrarea acestora în sistem. CNAS a anunţat printr-un comunicat de presă că până la soluţionarea totală a avariei, furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate să lucreze în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS.

„Pentru data de 3 mai a.c., în care PIAS a fost indisponibilă pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 40 – 42 din H.G. 155/2017. În acest sens, pentru raportarea, validarea şi decontarea serviciilor afectate de această indisponibilitate, a fost emis ordin al Președintelui CNAS (909/04.05.2018), conform prevederilor legale mai sus menționate.

Totodată, având în vedere că şi ulterior perioadei respective unele componente ale PIAS nu au funcţionat în parametri normali, la ora actuală la nivelul CNAS se ia în calcul ca pentru întreaga perioadă în care s-au înregistrat probleme în funcţionarea sistemului informatic transmiterea şi validarea serviciilor acordate de furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate să se facă în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS”,

  Totodată, CNAS solicită furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraţilor şi să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora.

Asiguraţii s-au revoltat pe reţelele de socializare.

"Din data de 2 mai NU mai funcționează sistemul informatic din sistemul de sănătate!!! Adică nu mai merge sa dai cu cardul de sănătate la doctor, deci nu mai merge să-ți dea doctorul rețete compensate și alte chestii care țin de tratamentul unor oameni bolnavi. Unii atât de bolnavi încât ar putea sa și moara dacă nu scot din buzunar câteva mii de euro ca să-și cumpere medicamentele respective la prețul pieței. Coroborat cu previzionata creștere a taxei de clowback care va scumpi toate medicamentele generice... Dar toate aceste mici probleme pălesc ca stelele în zori în fața grevei brancardierilor... Așadar revin cu întrebarea, are careva idee unde și la cine acasă și-a petrecut doamna ministru Pintea sărbătorile de Paște?" , a scris jurnalistul Laurenţiu Ionescu într-un mesaj pe Facebook, revoltat de căderea sistemului informaţional CNAS

"M-am dus cu foaie pe care am luat-o de la casa de sanatate cum ca persoana e asigurata. abia mi-a dat medicamente, doar pt o luna, nu pt 3 cum se da de obicei.", a adăugat Laurenţiu Ionescu.

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News