Comisia Europeană afirmă că e o problema majoră – riscul că șoferii începători sau foarte tineri să facă accidente auto e de 2 până la 3 ori mai mare decât în cazul conducătorilor auto mai experimentați. Novicii într-ale condusului sunt expuși acestui risc, ci și cei aflați în mașină cu ei sau alți participanți la trafic. De aceea, Bruxelles-ul cere țărilor membre să ia măsuri ferme pentru a reduce numărul accidentelor.

În România se înregistrează cea mai mare rată a accidentelor mortale.

Deși numărul accidentelor s-a redus accentuat, România are în continuare, la nivelul UE, cea mai mare rată a accidentelor rutiere fatale, foarte multe dintre ele fiind cauzate de șoferi începători. Autoritățile au luat în ultimii ani o serie de măsuri și au pus anumite condiții șoferilor începători. De exemplu, conducătorii auto care au mai puțin de un an vechime la volan trebuie să circule, în afară localităților, cu o viteză mai mică cu 20 de km pe ora față de cea maximă admisă pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse.

Iată limitele de viteză pentru șoferii începători:

• pe autostrăzi: 110 km pe ora;

• pe drumurile expres sau pe cele naționale europene: 80 km pe ora;

• pe celelalte categorii de drumuri: 70 km pe ora.

Condusul necesită multă practică înainte că șoferul să ajungă la nivelul de expert. Dacă manevrele mecanice de condus se învață rapid, pentru viteză de reacție și deciziile ce trebuie luate în fracțiuni de secundă, e nevoie de ani de experiență. Studiul european arată că șoferii începători, mai ales bărbații tineri, au tendința de a-și supraestima capacitățile la volan și de a subestima complexitatea situațiilor apărute în trafic. În plus, sunt mai tentați să apese pedala de accelerație și să aibă viteză excesivă.

Un alt factor este acela că, ținând cont de vârstă, începătorii circulă mult noaptea (vin de la distracție și sunt obosiți) și uneori conduc sub influență alcoolului sau a substanțelor interzise și, în foarte multe cazuri, nu iau în serios rolul centurii de siguranță. În plus, mulți începători au mașini vechi, care nu sunt dotate cu sisteme moderne de siguranță. Ori, dimpotrivă, au mașini prea performanțe, pe care, la un moment dat, nu mai știu să le stăpânească, fiind neexperimentați.

Educația rutieră trebuie să înceapă încă din școală, numai că în România nu se pune accent suficient pe educația rutieră. Comisia Europeană recomandă tuturor statelor membre intensificarea campaniilor de educație rutieră și de conștientizare a pericolelor pe care le reprezintă anumite tipuri de comportament la volan.

Te-ar putea interesa și: