Schimbări pentru transportatori. Uniunea Europeană a luat decizia

Schimbări pentru transportatori. Uniunea Europeană a luat deciziaProtest transportatori. Sursa foto: Facebook

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis să facă o serie de schimbări pentru transportatori. Concret, potrivit deciziei, cerința de întoarcere a vehiculelor la fiecare opt săptămâni, prevăzută în Pachetul de Mobilitate al UE, este ilegală.

Adina Vălean, fost comisar european pentru transporturi și actual eurodeputat, a subliniat că această hotărâre constituie o victorie semnificativă pentru transportatorii din România și alte țări din Europa de Est, care au contestat măsura.

Schimbări pentru transportatori. Uniunea Europeană a luat decizia

Adina Vălean a subliniat că încă de la începutul mandatului său de comisar european s-a opus ferm obligației de întoarcere a vehiculelor la fiecare opt săptămâni, considerând această măsură nejustificată. Ea a adăugat că această prevedere a fost o parte problematică a Pachetului de Mobilitate II, un dosar prioritar în timpul mandatului său.

Pentru a susține poziția sa și a transportatorilor din Europa de Est, Vălean a comandat un studiu care a demonstrat impactul negativ al măsurii asupra mediului. Conform studiului, întoarcerea obligatorie a vehiculelor ar fi dus la o creștere cu 4,6% a emisiilor de CO2, afectând astfel negativ și fluiditatea traficului la granițele non-Schengen.

Traficul de pe A1, blocat de protestul transportatorilor. Se circulă cu greu pe Centura Capitalei

Autostrada A1. Sursa foto: Arva EVZ

Este o victorie importantă pentru transportatori

"Industria transportului rutier din Estul Europei este extrem de competitivă şi crucială pentru dezvoltarea regiunii. Pentru România, sectorul transporturilor rutiere de marfă a avut în 2023 o valoare estimată de 17 miliarde de euro şi este vital ca acesta să rămână competitiv şi să beneficieze de legi echitabile.

Această decizie este o victorie importantă pentru transportatorii din România şi din Estul Europei, permiţându-le să îşi dezvolte afacerile fără constrângeri inutile impuse de reglementări discriminatorii", a mai precizat eurodeputata PNL.

Ce schimbări au fost impuse de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat în linii mari Pachetul de Mobilitate al UE, dar a eliminat cerința conform căreia vehiculele de transport trebuiau să se întoarcă la centrul operațional la fiecare opt săptămâni. CJUE a considerat că această măsură nu era proporțională, deoarece nu fusese efectuată o evaluare adecvată a impactului său asupra transportatorilor și mediului.

Decizia vine în urma contestațiilor depuse de mai multe state membre, printre care România, Lituania și Polonia, care au argumentat că prevederile pachetului afectează concurența loială și libertatea de a presta servicii. Aceste țări au subliniat că obligația de întoarcere a vehiculelor la fiecare opt săptămâni ar fi generat costuri suplimentare și o creștere a emisiilor de carbon.