Provocările legate de cantitățile imense de vaccin COVID-19, care vor fi livrate în toate colțurile planetei, au implicații și pe piața asigurărilor. Specialiștii anticipează o accelerare rapidă a acesteia, o evoluție precisă fiind greu de estimat în acest moment.
Livrarea în regim de urgență la nivel global a vaccinurilor COVID-19, pe cale aeriană sau maritimă, va duce la un salt acccentat al valorii asigurărilor cargo și va accelera creșterea pentru noi zone de acoperire, ducând subscriptorii la un nivel crescut de alertă.
Companiile farmaceutice manageriază în mod normal riscurile de transport al produselor lor prin cumpărarea de asigurări sau apelând la un asigurator intern, cunoscut ca asigurator captiv. Însă Pfizer Inc. și alți producători de medicamente au demarat operațiunile cu vaccinul asumându-și riscuri într-un sens mai amplu, căci programele de asigurare cargo anuală existente pe piață par insuficiente, au declarat surse din piață citate de Reuters.
„Acolo unde producătorii sau furnizorii de logistică văd goluri în acoperirea oferită de asigurarea lor, ar putea să caute piețe de asigurare care să suplinească aceste lipsuri”, declară Charlie Netherton, care reprezintă brokerul de asigurări Marsh.
Primele transporturi ale vaccinului american au părăsit depozitele Pfizer din Kalamazoo, statul Michigan, în această săptămână, iar zeci de mii de britanici au primit prima lor doză de vaccin COVID-19, dezvoltată de americani alături de compania germană BioNTech.
De asemenea, compania americană Moderna Inc este așteptată să primească cât de curând autorizația în regim de urgență din partea FDA, același lucru fiind așteptat și pentru vaccinul britanicilor de la AstraZeneca, care dezvoltă propriul vaccin împreună cu Oxford University.
Transportarea vaccinurilor pune totuși mari riscuri, existând o estimare de pierdere de 30% la nivel global din cauza deteriorării acestora sau a furturilor, prognozează surse din piața asigurărilor. Prețurile pentru noile contracte de pe piața asigurării transporturilor au urcat în mod accentuat chiar anterior declanșării pandemiei, în urma unor despăgubiri și a competiției reduse. Sursele din industrie anticipează că valorile asigurărilor vor crește atunci când companiile pharma implicate în vaccinurile COVID-19 își vor revizui politicile anuale în 2021, luând în calcul acest risc suplimentar.
„Producătorii de vaccinuri care nu au pus la punct contracte pe termen lung trebuie să se aștepte la o creștere a costurilor de asigurare de până la 20% comparativ cu anul precedent”, a declarat Reiner Heiken, președintele companiei americane Hellmann Worldwide Logistics.
Se estimează că aceste companii vor trebui să aloce fonduri suplimentare pentru riscurile adiționale care include transportul în condiții de răcire a produsului și probabilitatea ridicată a unor atacuri cibernetice, dar și a furturilor clasice. Pentru a acoperi riscurile asigurării, firmele de medicamente vor suporta cel mai probabil pe cont propriu o parte mai mare din riscul inițial sau vor apela la formula asiguratorului intern captiv, care a devenit din ce în ce mai popular la marii jucători din industria pharma.
O miză uriașă
De partea cealaltă, asigurătorii riscă să acopere daunele conform politicilor de asigurare de răspundere, dacă vaccinurile sunt deteriorate în timpul tranzitului și produc efecte secundare majore, a explicat Nicky Stokes în numele brokerului de asigurări New Dawn
Un lot care include zeci de mii de pachete cu vaccin COVID-19 și care se pierde, este furat sau deteriorat într-un camion sau container frigorific are o valoare estimativă cuprinsă între 15-50 milioane de dolari, precizează surse din industrie. Astfel de pierderi echivalează cu daunele totale la asigurările cargo, care au însumat 563 de milioane de dolari în ultimul an, potrivit datelor declarate de International Union of Marine Insurance.
Guvernele britanic și american au precizat că vor acoperi riscul de răspundere pentru efectele secundare ale vaccinului COVID-19, însă nu este clar dacă acesta include și efectele secundare produse prin deteriorare sau în timpul transportului.
Sursa: Reuters