Romanii se inghesuie sa lucreze la birou

Romanii se inghesuie sa lucreze la birou

Mai putin spatiu la serviciu au doar angajatii din orasul vietnamez Ho Shi Min - doar noua metri patrati.

Angajatii romani incep sa-si dea seama ca la negocierea pentru un post bun nu este de-ajuns sa ia in calcul doar salariul si eventualele beneficii, masina personala sau asigurarile de sanatate. Un factor la fel de important este si biroul personal.

Romanii sunt insa printre cei mai inghesuiti europeni la birou, cu o medie de  zece metri patrati alocati fiecarui angajat, potrivit unui studiu al companiei imobiliare DTZ Echinox.

De asemenea, cheltuielile per angajat ale chiriasilor din spatiile de birouri din Bucuresti sunt printre cele mai mici din lume - 2.640 de euro anual per angajat -, mai putin decat angajatorii bucuresteni cheltuind doar cei din orase precum Kuala Lumpur sau Bangkok.

Ne puteți urmări și pe Google News

Spatii individuale pentru avocati Daca birourile directorilor continua sa castige metri patrati, angajatilor le sunt rezervate suprafete tot mai restranse, de cele mai multe ori in spatii "deschise". Acest tip de constructie are avantajul de a fi lipsita de pereti despartitori si de a da impresia de suprafata mare, in pofida faptului ca numarul de angajati care o ocupa este ridicat.

  "In ultimii ani,  suprafata in metri patrati destinata fiecarui angajat a scazut  si va continua sa scada. Aceasta in principal datorita cresterii spatiilor de tip back-office sau call-center, dar si din motive legate de costuri sau de lipsa de spatii disponibile", explica Adriana Neagu, consultant in cadrul departamentului de birouri al companiei imobiliare DTZ Echinox.

Potrivit companiei imobiliare, in acest moment nu exista reglementari legate de spatiul pe care ar trebui sa-l ocupe angajatii la birou. Cu toate acestea, exista un minimum acceptat de piata - de sapte metri patrati de angajat - in functie de care constructorii de cladiri moderne de birouri proiecteaza sistemul de aer conditionat sau pe cel de ventilatie.

Suprafata ocupata de fiecare angajat la birou depinde in mare masura de tipul de activitate pe care o desfasoara in firma  unde lucreaza. Astfel, daca in companiile de avocatura sunt necesare  birouri individuale, pentru a proteja confidentialitatea muncii angajatilor, companiile de telecomunicatie au nevoie de spatiu deschis, in care vor lucra mai multi angajati.

Spatiul pe care il ocupa angajatii la birou in Europa Centrala si de Est este ceva mai ridicat, cu o medie de 12 metri patrati in Cehia, Polonia sau Ungaria. La polul opus se afla orasul american Newport Beach, unde fiecarui angajat ii revin 26,2 metri patrati.

Adaos la salariu pentru aglomeratie Un spatiu restrans la birou, mai ales in birouri de tip open-space, unde poluarea fonica devine obositoare pentru foarte multi angajati, reprezinta una dintre principalele cauze ale migratiei intre diferite locuri de munca, spun specialistii de resurse umane.

Potrivit consultantului companiei imobiliare DTZ Echinox, Adriana Neagu, suprafata medie pe lucrator se transforma treptat intr-un factor suplimentar de confort, pe care angajatorul incepe sa il ofere in pachetul salarial. Potrivit Andreei Lupan, manager de recrutari la compania Barnett McCall Recruitment, spatiul pe care il ocupa angajatul la birou nu reprezinta un factor esential in cadrul negocierilor de angajare sau la o promovare.

"Managerii de top se asteapta ca biroul sa fie spatios, asa ca nu se intereseaza de acest aspect. Insa nici ceilalti angajati romani nu conditioneaza inca intrarea intr-o companie de spatiul ocupat intr-un birou", ne-a explicat Andreea Lupan.