Patronii magazinelor din multe orașe germane nu sunt chiar bucuroși, deși afacerile lor s-au redeschis. Ei acuză faptul că clienții sunt puțini, între altele din cauza testului obligatoriu pentru accesul la cumpărături.
În incinta magazinelor din Germania este obligatorie purtarea unei măști de tip FFP2. Mai mult, la intrare ți se solicită să faci dovada testului de coronavirus, evident cu rezultat negativ, efectuat la un centru acreditat.
Apoi, după ce prezinți actul cerut, ți se mai cere să completezi un formular: numele, prenumele, adresa, numărul de telefon și ora intrării în magazin.
Numeroși clienți sunt respinși pe motiv că nu s-au testat. „Este o nebunie totală. Am nevoie de test să intru aici, dar nu și la supermarket, unde este aglomerație”, mormăie o femeie. Paznicul ridică din umeri. „Nu eu fac regulile”, spune gardianul, arătând spre indicatorul către cel mai apropiat centru de testare pentru coronavirus, aflat la câțiva kilometri distanță, scrie dw.com.
„Lockdown” național susținut de Angela Merkel
În urmă cu aproximativ două săptămâni, testul negativ ca bilet de intrare în magazine ori pentru a merge la coafor și accesa diverse alte servicii a devenit obligatoriu în Berlin.
În capitala germană, regulamentul a fost introdus după ce așa-numita incidență a depășit 100 de infecții la 100.000 de locuitori în decurs șapte zile. Însă, în baza acordului din 8 martie dintre premierii landurilor federale și cancelarul Angela Merkel, Berlinul ar fi trebuit să suspende atenuarea restricțiilor.
Angela Merkel a reacționat iritată la situația din capitală. „Nu știu dacă testarea și mersul la shopping, cum se practică în Berlin, este reacția potrivită”, a spus aceasta într-un interviu la televizor.
Regulile depind de regiune
Acest lucru nu a împiedicat alte landuri federale să urmeze acest model, valabil acum în Mecklenburg-Pomerania Anterioară, Hamburg, Saxonia, Saarland și Bavaria. O strategie similară urmează să aplice Saxonia Inferioară, Saxonia Anhaltină și Turingia, în vreme ce în Renania de Nord-Vestfalia, districtele și orașele decid independent dacă vor să încerce modelul condiționării accesului în magazine de prezentarea unui test negativ de coronavirus.
Acest lucru duce uneori la situații absurde. La Aachen, în Renania de Nord-Vestfalia, poți merge la coafor netestat. La Köln, la 65 de kilometri distanță, ai nevoie de un rezultat negativ la test, dar îți poți face un test rapid în fața frizerului. La 30 de kilometri depărtare, la Bonn, acest lucru nu este permis, fiind musai să te testezi la un centru de testare acreditat.
Potrivit unui studiu recent elaborat de Asociația Germană a Comerțului cu Amănuntul (HDE), magazinele cărora li se permite să rămână deschise doar pentru clienți cu rezultat negativ la testul de coronavirus înregistrează o scădere cu 62% a vânzărilor decât în perioada de dinaintea crizei actuale. ”Guvernul se implică în locurile greșite”, critică directorul general al HDE, Stefan Genth.
Centrele de testare nu fac față cererilor
De cele mai multe ori, centrele pur și simplu nu fac față cererilor, cu precădere în diminețile de sâmbătă, zi în care oamenii pot petrece mai mult timp la cumpărături. Timpul de așteptare pentru test poate ajunge chiar și la o oră, pe care o petreci afară, în frig, vânt și ploaie. Este o situație descurajantă pentru oameni cărora pe bună dreptate le piere cheful de shopping.