Românii din diaspora acuză Ministerul Afacerilor Externe de ofense aduse cetățenilor țării. Platforma online a MAE nu a făcut altceva decât să amplifice birocrația, spun românii de peste hotarele țării.
Odată cu debutul pandemiei de coronavirus, numărul solicitărilor înaintate către MAE a crescut considerabil. Din această cauză, documentele înaintate de mai mulți români din diaspora întâmpină întârzieri mari în ceea ce privește procedurile de eliberare. Români de pretutindeni acuză birocrația MAE.
Un român din diaspora a așteptat șase luni pentru eliberarea unui pașaport
Un cetățean român stabilit în Germania acuză birocrația MAE, în contextul în care, timp de luni de zile, a încercat să se programeze pentru eliberarea unui nou pașaport. Bărbatul nu a putut găsi niciun loc liber pe platforma oficială a Ministerului, econsulat.ro.
După abia jumătate de an a reușit să intre în posesia noilor acte, iar acest lucru s-a întâmplat după mai multe reclamații înaintate la București.
“Un calendar electronic, dar pe care nu efectiv găsești nicio poziție liberă. Dacă mergi acolo, ești întrebat dacă ai programare de un domn portar, și bineînțeles dacă nu ai programare, nu ai acces în interiorul clădirii. Este inadmisibil să aducem birocrația din România aici, în condițiile în care dacă mergi la o primărie a Germaniei, tu, ca cetățean român, ți se rezolva problema imediat”, a declarat românul.
O româncă așteaptă de peste o lună să obțină certificatul de naștere al fiicei sale
O altă româncă stabilită în Suedia încearcă să se programeze de la finele lunii mai pentru a obține certificatul de naștere al fiicei sale, însă acuză că românii sunt tratați foarte urât și nu se pot programa online, pe platforma Ministerului.
“Suntem tratați foarte urât, fără respect, și nu merge să faci programări online. Până pe 31 iulie nu poți face programări, iar după 31 iulie nu îți mai arată nicio zi”, a spus ea.
“M-am simțit umilit de către autoritățile din țara mea. Fiica-mea la fel a spus, a spus abia aștept să-mi adun bani ca să aplic pentru cetățenia britanică, pentru că nu mai vreau să vin aici, nu mai vreau să am de-a face cu ei, niciodată. Mergând la autoritățile engleze pentru orice problemă, niciodată nu m-am simțit dat la o parte, chiar dacă sunt român, chiar dacă vorbesc engleza cu accent”, a spus un român din Marea Britanie, după ce s-a deplasat 200 de km până la Consulatul din Londra, din cauză că i s-au cerut alte documente decât cele încărcate, conform instrucțiunilor, pe platformă.
Programările online au amplificat birocrația
Platforma online de programare nu pare să fi facilitat demersurile românilor. Mai mult, se pare că birocrația a fost amplificată în condițiile în care pentru fiecare act nou, românii trebuie să înainteze mai multe documente pe care trebuie să le încarce online.
De menționat este că documentele depuse deja la autorități nu se păstrează, astfel că, la fiecare demers, românii trebuie să facă rost mereu de noi acte.
Pentru a percepe dimensiunea birocrației - pentru trei documente de care ar avea nevoie un român spre a se elibera un nou act, este nevoie de trei programări online. De regulă, acestea au loc în aceeași zi.
“Sistemul care a fost conceput cu ani în urmă nu a reușit să țină pasul în evoluția lui cu numărul de compatrioți care locuiesc și muncesc în afară țării și la această s-a adăugat problema pandemiei care a agravat această situație. Deci programările sunt greu de obținut”, a spus senatorul de diaspora Radu Mihail, potrivit stirileprotv.
În tot acest context, Ministerul Afacerilor Externe susține că platforma online e-consulat “este funcțională și nu înregistrează dificultăți tehnice majore. Totodată, recent au fost efectuate lucrări tehnice de îmbunătățire a sistemului”.