România, stat polițienesc? „Ordinul 702”, documentul ministerial care poate spune adio meritocrației

România, stat polițienesc? „Ordinul 702”, documentul ministerial care poate spune adio meritocrației

Am intrat zilele acestea în posesia unui act oficial, „Ordinul 702”, mai exact, care pur și simplu m-a șocat. După ce l-am citit, l-am dat deoparte, apoi l-am mai citit de trei ori. Cu ochii cât cepele! Am clipit de două ori, a neîncredere. Am dialogat preț de câteva minute la telefon - pentru a mă convinge că documentul respectiv nu este o himeră desprinsă din hârțoagele României postdecembriste -, după care m-am apucat să scriu aceste rânduri.

Să vă prezint mai întâi decumentul, apoi să-i limpezim semnificațiile, implicațiile, nebuniile!

La data de 11.02.2020, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), aflat, după cum se știe, sub conducerea lui Nechita-Adrian Oros, a emis un ordin în legătură cu posturile vacante/temporar vacante din subordinea MADR.

Spicuim (trecând peste trei legi - cea mai importantă fiind Legea nr 5/2020, privind bugetul României pe anul în curs -, și o ordonanță de urgență):

Ne puteți urmări și pe Google News

„Ocuparea posturilor vacante/temporar vacante din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și al instituțiilor publice care se află în subordinea acestuia, precum și orice modificare privind raportul de serviciu/de muncă, se va (n. m. - se vor! - e greu cu regula acordului dintre subiect și predicat) realiza după obținerea acordului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale/ordonatorului principal de credite privind încadrarea în bugetul alocat Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale la titlul «Cheltuieli de personal».

Nu (se) mișcă nimeni fără binecuvântarea ministerială

Cu alte cuvinte și dincolo de exigențele gramaticii limbii române, orice angajare, orice ocupare a unui post în acest domeniu e musai să aibă acordul ministrului Oros.

Cum se poate obține acesta? Ne lămurește, în continuare, Ordinul 702:

„Solicitarea acordului (…) se face în scris, înainte de demararea procedurilor legale pentru ocuparea posturilor vacante/temporar vacante”.

Ce vrea să zică, așadar, acest document emis la data de 11 februarie, anul de grație 2020? Că nimeni, dar absolut nimeni și niciun post, dar absolut niciunul dintre cele aflate în cadrul/subordinea MADR nu va/vor fi validat/e fără consimțământul scris al ministrului Nechita-Adrian Oros.

Cum angajăm o femeie de serviciu?

Atenție! Solicitarea acordului trebuie executată înainte de demararea procedurilor legale pentru ocuparea vreunei funcții, cât de mici.

Să luăm un exemplu! O femeie de serviciu angajată la APIA Pitești, să zicem, iese la pensie, iar în locul acesteia trebuie angajată altă doamnă capabilă să măture și să spele prin birourile funcționarilor. Ce trebuie să facă, ea sau reprezentanții instituției? Păi, potrivit Ordinului 702, înainte să se prezinte candidata la concurs, trebuie înștiințat ministrul Oros. Se așteaptă acordul scris al domniei sale, apoi se purcede la demararea procedurilor legale.

Probabil la fel ar trebui să se petreacă și în cazul unui director, al unui economist, genetician, biolog, inginer etc. Nu? Fiecare dintre cei enumerați trebuie să beneficieze de o aprobare a ministrului agriculturii. Și-apoi? Păi, abia după această validare se poate prezenta la concurs/examen, în fața unei comisii abilitate, pentru a-și etala cunoștințele. Sau te pomenești că, după binecuvântarea ministerială, nu mai este nevoie de prezentarea la examen în fața unei comisii?

Ce facem cu legislația muncii?

Așadar, înaintea competențelor, este pusă această validare ministerială? Pe ce criterii? Ordinul 702 nu specifică, nu ne luminează. Dar poate capii și consilierii capilor cunosc în amănunt toată oastea românilor chitită să se angjeze în domeniul agriculturii. Cine știe… Ce facem, totuși, stimate domnule Oros, cu legislația muncii în România? Mai avem nevoie de ea? Nu de alta, dar pare condiționată și aruncată în derizoriu de acest ordin cu damf polițienesc.

De remarcat că documentul în discuție vizează nu doar ocuparea posturilor/funcțiilor, ci și transferurile, detașările etc. Poți fi bun într-un loc și prost într-altul, pe același post, dacă nu primești girul ministrului. Mai mult, este subminată, cumva, concurența, obligatorie într-un sistem capitalist. Din cinci candidați cu competențe profesionale diferite va fi ales cel care primește, mai întâi de toate, binecuvântarea ministerială.

Despre proptele

Ordinul 702 pare desprins dintr-o distopie, un act nelalocul lui, care suscită suspiciuni. Sigur, poate fi interpretat și ca o încercare menită să stopeze instalarea pe criterii strict politice sau de interes personal unor „oameni cu proptele” în funcții publice. România nu este străină, din păcate, de aceste manevre care au propulsat fel de fel de țiitoare și nepoți în posturi călduțe pe bani frumoși de la stat.

Dar acest ordin tocmai în acest profil se înscrie, cel al unor ipotetice angajări discreționare care ar putea pune înainte de legislația muncii legislația subterană a proptelelor.

Adio, meritocrație?

Înainte de a încheia, cu o glumă, pentru a vă mai descreți frunțile, lansez o întrebare de bun simț. Stimate/stimați politiciene/politicieni, ați emis astfel de ordine la nivelul tuturor ministerelor?

Atenție, nu transformați România în stat polițienesc, ca să folosesc un cuvânt ale cărui conotații sunt bine prizate de popor! Nu puneți capac meritocrației! Suntem cu ochii pe voi.

Și-acum bancul: „Un concurs între două garduri, care-i mai util, care-i mai frumos etc. Câștigătorul? Cel cu proptele”.

Și documentul:

Ordin 70212-03-2020-092030