România, pe locul 3 în Europa la abandon școlar. Colegiul Lazăr din București caută soluții!

România, pe locul 3 în Europa la abandon școlar.  Colegiul Lazăr din București caută soluții!

Potrivit studiului „Populația școlară a României în 2016” realizat de Institutul Național de Statistică, un sfert din populația cu vârstă preșcolară și școlară de la nivelul anului 2014-2015 nu a fost prins în sistemul național de educație. În prezent, procentul este de 18,5%, procent care situează țara noastră pe locul 3 în Europa, după Malta (19,6%) și Spania (19%). Această realitate este cu atât mai îngrijorătoare cu cât procentul înregistrat de România este în creștere din 2006 și până în 2016 (de la 17,9% la 18,5%), în timp ce obiectivul Strategiei Europa 2020 este de a reduce rata abandonului școlar timpuriu în UE sub 10% până în 2020.

Succesul viitorilor copii, condiționat de educația din școală

Printr-un proiect european, Enable, al doilea cel mai performant liceu din București, Colegiul Național ,,Gheorghe Lazăr” caută soluții și instrumente concrete pentru combaterea acestui fenomen în creștere. Experiența acumulată în derularea proiectului și materialele finale ale acestuia vor fi, ulterior, distribuite – prin parteneriate și schimburi de experiență – unităților școlare afectate direct de acest fenomen. Echipa de proiect, coordonată de dir. adj. Ionela Nina Neagoe, susține ideea potrivit căreia succesul viitor al copiilor, indiferent de mediul în care trăiesc, este foarte mult condiționat de educația primită la școală, de formarea de abilități și competențe aplicate pe realitățile socio-profesionale și încurajează exemplele de bune practici, pe care parteneriatele europene le pot oferi.

Parteneri din patru țări

Ne puteți urmări și pe Google News

Partenerii proiectului, opt la număr, provin din patru țări europene și sunt reprezentanți ai sistemelor educaționale naționale, dar și asociații organizaționale de dezvoltare a resurselor umane și organizații de formare în domeniul TIC. Cu excepția României, care înregistrează în continuare procente îngrijorătoare ale abandonului școlar timpuriu țările implicate în proiect provin din zona statelor care fie au atins obiectivul Strategiei Europa 2020 – Italia, Lituania -, fie sunt foarte aproape – Suedia. Așadar, partenerii din proiect sunt: Liceul Federico Caffè - Roma, Italia, E-CO E-Learning Studio – Roma, Italia, EFFEBI - Finance & Banking - Asociația pentru Dezvoltare Organizațională și Resurse Umane – Roma, Italia, USR Lazio - Departamentul Educațional al Regiunii Lazio - Italia, FolkUniversitetet – Suedia, Școala Kauno Simono Daukantas – Lituania, Kaunas Science and Technology Park – Lituania și Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” – București, România.

25 de elevi români vor testa noile metode

În cadrul întâlnirilor transnaționale, care au avut deja loc la Roma - Italia, în perioada 20-21 octombrie 2016 și la Uppsala – Suedia, în perioada 27-28 aprilie 2017, partenerii de proiect au elaborat linii directoare privind metodologia și instrumentele de cercetare, au realizat patru rapoarte naționale privind situația abandonului școlar timpuriu în fiecare caz, au identificat din setul de competențe-cheie ale Cadrului European de Referință un număr de patru abilități soft orientate spre carieră ce se impun a fi formate și dezvoltate la elevii cu risc de abandon, cum ar fi: A învăța să înveți, Comunicarea, Competențe sociale și civice sau Capacitatea de inițiativă/antreprenoriat, și au explicat legătura dintre aceste competențe-cheie și abilitățile soft. De asemenea, partenerii de proiect au elaborat ghiduri metodologice pentru activități de învățare inteligentă incluzive, iar până la sfârșitul lunii septembrie, vor oferi planul de monitorizare și evaluare, vor elabora instrumentele de evaluare pentru a colecta date cantitative și calitative ale activităților de învățare pe parcursul cursului-pilot și vor furniza Ghidul de abordare metodologică, adresat elevilor, tutorilor și profesorilor implicați. Acesta din urmă se va realiza din septembrie 2017 până în iunie 2018 și va conține ghidul formatorului, raportul privind conținutul pedagogic, planul strategiei OER. Implementarea lui, în cadrul cursului-pilot, se va realiza, prin formarea a 20 de profesori (câte 5 din fiecare țară), care provin din unități școlare cu probleme de abandon școlar și prin selectarea a 100 de elevi (25 pe țară) care prezintă risc de abandon școlar timpuriu, ce vor beneficiarii unui astfel de curs.