Haosul din mediul preuniversitar, unde bacalaureatul și evaluarea națională se vor susține până la urmă, după îndelungi dezbateri, în sala de clasă, cu masca la purtător și doar pe baza materiei de pe primul semestru, a fost o lecție binevenită pentru actorii din peisajul universitar.

Universitatea Politehnică din București (UPB), de pildă, a schimbat rapid paradigma admiterii la toate cele cincisprezece facultăți pe care le are în portofoliu.

Scenarii

Cum? Explică, în exclusivitate pentru evz.ro, chiar președintele Senatului UPB, Prof. dr. ing. Ecaterina Andronescu: „Universitățile au această autonomie, pot decide singure cum să-și organizeze activitățile, ceea ce este minunat. Noi pregătim la UPB mai multe scenarii de admitere, mai ales că n-avem probleme legate de accesul la tehnologie”.

Despre ce scenarii vorbește fosta deținătoare a funcției de ministru al Educației?

„Problema universităților mari este că an de an le calcă pragul mii de studenți. Noi, de exemplu, avem 12.000-15.000 de candidați la fiecare admitere. Cum putem aduce un număr atât de mare de oameni în campusurile noastre în aceste vremuri de pandemie? Cum le putem proteja acestor tineri sănătatea? E aproape imposibil”.

Categoric online!

Și-atunci?

„Pentru sesiunea din acest an am luat în calcul scenariul admiterii online”, ne-a declarat Ecaterina Andronescu. Cu alte cuvinte, studenții care vor să urmeze cursurile celei mai vechi școli de ingineri din România (1818) trebuie să se pregătească pentru teste online. „Categoric!”, a adăugat rectorul UPB.

De remarcat că profesorii și studenții Politehnicii s-au adaptat deja metodelor digitale de predare și învățare: „Știți cum îmi țin propriile cursuri, stimate domnule Saiu? Am acasă o tablă mare, o cameră bună de filmat și un laptop. Desenez, notez și răspund în timp real solicitărilor studenților mei. Folosim platforma Microsoft Teams”.

Comparații

Rezultatele sunt mulțumitoare?

„Sigur, nimic nu se compară cu dialogul direct, față-n față. După o simplă grimasă sau ridicare de sprânceană profesorul își poate da seama dacă studentul a înțeles sau nu prea a înțeles explicațiile. Și-atunci poate relua noțiunile până când rezultatul este cel scontat. În fața camerei și a laptopului e mai greu. Dar să știți că metoda de predare este foarte bună în condiții de izolare. Mai bine așa decât să stăm cu mâinile în sân și să ne plângem, nu?”

Evident.