Propagandiști în sutană. Cine sunt oamenii lui Putin din Republica Moldova

Propagandiști în sutană. Cine sunt oamenii lui Putin din Republica Moldova Sursa foto: Arhiva EvZ

Propagandiști în sutană. Cine sunt oamenii președintelui Rusiei, Vladimir Putin, din Republica Moldova

Războiul Rusiei contra Ucrainei a fost declanșat „cu voia lui Dumnezeu”, iar militarii ruși luptă împotriva diavolului - este ceea ce aud credincioșii din Republica Moldova de la parohi ce aparțin de Mitropolia Chișinăului și Întregii Moldove.

Propaganda Rusiei în bisericile din Republica Moldova

Jurnaliștii TV8.md au urmărit, luni de zile, predicile preotilor din bisericile aflate în subordinea Mitropolitului Vladimir. Iar concluzia este că propagandiștii lui Vladimir Putin lucrează în Republica Moldova îmbrăcați în sutane.

Ne puteți urmări și pe Google News

Minciunile sunt pregătite în laboratoarele Kremlinului, pentru războiul informațional al Rusiei contra Republicii Moldova. Iar patriarhul Bisericii Ortodoxe Ruse, Kiril, s-a dovedit ca unul dintre cei mai importanți ideologi ai războiului lui Putin contra Ucrainei.

De exemplu, în 2022, pe 27 septembrie, în timp ce Forțele Armate Ucrainene erau în plină contraofensivă, întâi-stătătorul bisericii ruse le-a cerut militarilor să lupte până la moarte.

„Biserica conștientizează că, dacă cineva rămâne fidel chemării sale și, în timpul satisfacerii datoriei militare moare, el se aduce drept jertfă pentru ceilalți. Și de aceea credem că acest sacrificiu spală toate păcatele” - este doar una dintre declarațiile scandaloase ale Patriarhului Kiril al Rusiei.

„O pervertire a învățăturilor ortodoxe”

Nadejda Kițenko, profesoară la Universitatra din stat din New York, specializată liturghie politică, consideră chemarea la martiriu al lui Kiril către soldații ruși o pervertire a învățăturilor ortodoxe.

„Ceea ce am găsit nou și șocant în predica pe care patriarhul Kiril a ținut-o în septembrie 2022 este că el spune că uciderea oamenilor și moartea în război este un sacrificiu care spală păcatele cuiva”, spune Kițenko.

„Dar nicăieri în tradiția ortodoxă nu găsim afirmația că moartea în război spală păcatele cuiva. Hristos s-a oferit ca jertfă. Nu i-a ucis pe alții. Păcatul este spălat doar prin pocăință, nu prin moartea pentru o cauză dreaptă”, adaugă profesoara.

Mesajul, preluat și difuzat în Republica Moldova

Astfel de considerații teologice nu par să le fi venit în minte unor preoți din Mitropolia Chișinăului și Întregii Moldovei. Dimpotrivă, aceștia îl disculpă pe patriarhul Kiril pentru declarațiile în favoarea războiului. Iar alții neagă că astfel de îndemnurile la război sunt reale.

De exemplu Victor Gangan, paroh al bisericii „Sf. Mare Mucenic Dumitru” din satul Izbişte, din raionul Criuleni, nu recunoaște că patriarhul Kiril a binecuvântat crimele soldaților ruși în Ucraina.

„N-am auzit [pe Patriarhul Kiril] să exclame ca soldații ruși să se ducă și să omoare pe ucraineni. Aici vreau să fac o remarcă. Mulți speculează pentru că fac din țânțar-armasar”, spune Gangan.

„Noi știm cu toții că un război spiritual l-a făcut Patriarhul Bartolomeu [al Constantinopolului] în Ucraina, când a înființat mitropolia necanonică și schismatică, numită PȚU [Biserica Ortodoxă a Ucrainei] și ați văzut ce se face. Intră cu automatele în biserici, strică lacătele, dar nimeni nu-i judecă. Nimeni nu acuză acest lucru. Toți tac. Înseamnă că așa e politica”.

„Eu nu îl proslăvesc [pe Kiril], eu mă rog. Poate și el, ca om, are păcate, dar noi invers, cum ne îndeamnă biserica: rugați-vă unul pentru altul! Noi trebuie să ne rugăm”, spune, la rândul său, Cristofor Tverdostup, parohul Bisericii „Sfinții și Drepții Părinți Ioachim și Ana” din Sângera.

„Poate Dumnezeu îi va da înțelepciune. Poate se va întoarce. Pentru asta este menirea noastră ca preoți, ca să ne rugăm unul pentru altul”, adaugă Tverdostup

Mitropolia Basarabiei are alte păreri

Unii preoți din Republica Moldova, însă, sub presiunea enoriașilor, au decis să părăsească Mitropolia Moldovei și să adere la Mitropolia Basarabiei, subordonată Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române. Ei au cu totul altă părere despre îndemnurile la război ale Patriarhului Kiril.

Părintele Ioan Solonaru din satul Cimișeni, raionul Criuleni, spune că a decis să treacă de la o mitropolie la alta după ce enoriașii săi au refuzat să intre în biserica tocmai pentru că era asociată cu Patriarhul Kiril și războiul lui Putin contra Ucrainei majoritar ortodoxe.

„Eu citez așa cum a spus omul personal: eu nu vreau să vin la biserica lui Kiril să mă împărtățesc”, povestește preotul că i-a spus un enoriaș.

„Și oamenii au spus: atât timp cât dumneata ai să fii cu biserica asta, noi la biserică n-o să venim. Și nouă ni se pare, chiar cineva mi-a spus asta în față, că mie îmi pare că și dumneata ar trebui să îți iei tălpășița din sat și să te duci cu Kiril și cu Mitropolitul Vladimir de aici.”

Cum răspunde Mitropolia Moldovei

Purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei, episcopul Ioan de Soroca, spune că instituția în care slujește nu se asociază cu declarațiile Patriarhului rus Kiril. Dar, mai spune el, nu e de acord nici cu argumentele celor care au părăsit Mitropolia Moldovei.

„Noi, Biserica Ortodoxă din Moldova, ne disociem de declarațiile pro-război ale Patriarhului Kiril. Deci, noi nu avem nimic în comun cu aceste declarații”, spune episcopul Ioan de Soroca.

„Noi răspundem de acțiunile noastre și de declarațiile oficiale enunțate de către Biserica Ortodoxă din Moldova. Regretăm atitudinea acestor preoți. Ei se ascund, de fapt, după asemenea motivații, pentru că din cauza acestor acțiuni ei ar fi aderat la Mitropolia Basarabiei. Ar trebui să aflăm cauza reală a aderărilor la Mitropolia Basarabiei”, a mai adăugat purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei.

Conducerea se disociază, preoții din Republica Moldova fag propagandă pro-război și imperialistă

În timp ce, la nivel oficial, Mitropolia Moldovei condamnă războiul de agresiune al Rusiei contra Ucrainei, unii preoți colportează sistematic tezele pro-război ale patriarhului Kiril în predicile lor.

De exemplu Cristofor Tverdostup, paroh al Bisericii „Sfinții și Drepții Părinți Ioachim și Ana”, spune că se roagă pentru ca rușii, belarușii și ucrainenii să fie împreună ca odinioară, în vremurile Uniunii Sovietice.

„Nefiind el patriarh [Kiril], dar mitropolit al Kievului, atât de frumos spunea: Rusia, Ucraina și Belarus sunt „Rusia Mare”. Ce împiedică popoarele acestea să fie în pace și în dragoste?! – Credeți că vor mai fi un popor unit? – Știți, ce la om e cu neputință, la Dumnezeu totul este cu putință. O să fie, și mai ceva va fi. Și o să înflorească. Rusia este popor creștin-ortodox și, prin ceea ce fac ei, eu cred o să îi îndrepte la calea cea dreaptă [pe ucraineni]”

„Kiril, unul dintre părinții doctrinei despre Lumea Rusă”

Nadejda Kițenko spune că agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei nu poate fi explicată prin argumente logice, de aceea propaganda Kremlinului recurge la o justificare religioasă a războiului. De fapt, războiul este o manifestare a imperialismului perpetuu al Moscovei.

Dar justificarea războiului din partea Patriarhului Kiril a avut și un revers: i-a îndepărtat pe creștinii ortodocși ucraineni. Pentru că justificarea religioasă a atacului asupra semenilor creștini ortodocși nu are logică.

Fost secretar al Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Ruse, Serghei Ceapnin îl prezintă pe Kiril drept unul dintre părinții doctrinei despre Lumea Rusă, Ruski Mir, și despre rolul rezervat Bisericii Ortodoxe Ruse în răspândirea, sprijinirea și păstrarea acestei lumi ruse.

„Eu aș spune că Kiril este autorul ei, cel puțin, unul dintre autorii celor două concepții de bază pe care le uzitează astăzi Kremlinul și continuă să folosească biserica. Prima concepție este cea a valorilor tradiționale, un surogat civil, secularizat, al sfintelor învățături evanghelice. MUSCA Și cea de-a doua – concepția Lumii ruse.