Programul privind consolidarea clădirilor pe banii statului poate fi demarat de la începutul anului 2023. Care sunt condițiile impuse
- Andra Puiu
- 11 noiembrie 2022, 10:26
Autoritățile vor lua noi măsuri pentru consolidarea imobilelor în stare de degradare fizică începând cu 1 ianuarie 2023. De la începutul anului viitor va intra în vigoare legea privind includerea clădirilor cu risc seismic ridicat deținute de persoane fizice și firme în programul ce va permite consolidarea lor pe banii statului.
Programul este format din două părți
Programul de reabilitare al clădirilor este format din două componente. Este vorba de un subprogram destinat clădirilor cu mai multe etaje cu destinația principală de locuință și altul destinat clădirilor aflate în proprietatea autorităților și instituțiilor administrației publice centrale sau locale. În prima categorie intră atât clădirile deținute de persoane fizice, cât și cele deținute de firme.
Este important de precizat că odată ce consolidarea va fi făcută cu banii statului, spațiile cu destinația de locuință nu vor putea fi vândute timp de 25 de ani. În ceea ce privește spațiile cu altă destinație, termenul este de 10 ani. Totuși, ele pot fi vândute dacă se rambursează integral banii primiți pentru consolidare. În plus, o altă condiție este legată de caracteristicile imobilului care va fi consolidat. Firmele și persoanele fizice vor putea consolida cu bani de la stat clădiri cu un regim de înălțime de minimum parter și alte etaje și cel puțin zece apartamente.
De ce au nevoie persoanele care vor să își consolideze clădirile
Pentru consolidarea clădirilor statul român are pregătită suma de un miliard de lei. De asemenea, finanțarea este nerambursabilă. În plus, firmele vor primi acești bani drept un ajutor de stat. Cei care vor dori să primească sumele pentru consolidare trebuie să știe că vor primi bani în ordinea cronologică depunerii dosarelor și în limita creditelor de angajament, a creditelor bugetare aprobate anual cu această destinație și a estimărilor pentru următorii ani, notează Avocat.net.
Persoanele care vor să își consolideze clădirile vor trebui să depună la Ministerul Dezvoltării mai multe documente. Acestea sunt:
- autorizației de construire în termen de valabilitate, obținută pe baza proiectului pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor, reglementată prin Legea nr. 50/1991;
- devizului general – în care se identifică categoriile de cheltuieli ce se finanțează de la bugetul de stat și cele suportate de autoritatea locală/ beneficiar;
- documentelor care să prezinte stadiul fizic realizat, dacă este cazul.