Procedura de partaj în 2023. Actele necesare pentru împărțirea bunurilor comune

Procedura de partaj în 2023. Actele necesare pentru împărțirea bunurilor comune Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Divorțul reprezintă desfacerea căsătoriei și separarea celor doi soți, din anumite motive. Procedura se poate face la notariat, pe cale amiabilă sau în instanță, decizia fiind luată de un judecător. Odată cu divorțul vine și partajul bunurilor deținute în comun de cei doi soți care au ales să se despartă. Împărțirea se poate face de comun acord sau printr-o hotărâre a instanței, în cazul în care proprietarii nu reușesc să ajungă la o înțelegere.

Partajul este operaţiunea juridică prin care încetează proprietatea comună asupra bunurilor deținute în coproprietate sau în devălmăşie (în cazul soţilor căsătoriți). În cazul unui divorț, cei doi soți care au luat decizia să se despartă își împart bunurile achiziționate în timpul căsniciei.

Conform legislației în vigoare, bunurile comune sunt acele bunuri care au fost dobândite în timpul căsătoriei de către oricare dintre soţi. Excepție fac acelea pe care legea le declară ca fiind bunuri proprii ale unuia dintre aceştia.

Potrivit Codului Civil, (art. 670) partajul poate fi convențional, prin bună învoială, atunci când cei ce dețin bunurile se înţeleg cu privire la modalitatea de împărțire a acestora. De obicei, pentru partajul pe cale convențională este suficientă o înțelegere încheiată la notarul public odată cu divorțul.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cum se derulează partajul judiciar

În cazul în care cele două părți nu se înțeleg se ajunge la partajul judiciar, prin hotărâre în instanță. În acest caz, bunurile care se împart sunt expertizate, în vederea stabilirii valorii, iar judecătorul este cel care ia decizia finală. Partajul între soți poate fi făcut odată cu divorțul la tribunal, sau într-o acțiune separată, ulterior.

În cazul în care se recurge la partaj judiciar, solicitanții trebuie să transmită o cerere în acest sens, care să conțină mai multe date de identificare, numele, domiciliul sau reședința părților; obiectul cererii; motivele de fapt și de drept; dovezile pe care se sprijină cererea.

De asemenea, în document vor fi trecute și numele persoanelor între care se va face partajul, bunurile supuse împărțirii, valoarea lor, locul unde se află, precum și persoana care le deține sau le administrează, conform stirileprotv.ro.

Documente necesare pentru partaj

În cazul în care partajul se face pentru un bun imobil, persoanele în cauză trebuie să prezinte următoarele acte:

Acte de identitate părţi;

Acte de proprietate asupra imobilului în cauză (contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie, proces-verbal de predare-primire, act vânzare-cumpărare autentificat, sentinţă/decizie civilă definitivă, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.);

Certificate de rol fiscal pe numele fiecăruia dintre coproprietari din care să rezulte că aceștia sunt la zi cu plăţile către stat;

Documentaţia cadastrală a bunului imobil (plan cadastral, releveu, încheiere intabulare);

Extrasul de carte funciară, care se obţine prin intermediul biroului notarial şi este valabil 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;

În cazul apartamentelor, este necesară o adeverință eliberată de asociaţia de proprietari care să arate că proprietarii sunt la zi cu datoriile (întreţinere, reparaţii, cheltuieli comune etc.)

Certificat de urbanism în cazul terenurilor.