Piloni ai podurilor de pe traseul autostrăzii Piteşti-Sibiu pică în mijlocul unui drum naţional şi într-o albie de râu. Compania de Drumuri vrea să „mute” DN-ul

Piloni ai podurilor de pe traseul autostrăzii Piteşti-Sibiu pică în mijlocul unui drum naţional şi într-o albie de râu. Compania de Drumuri vrea să „mute” DN-ul

Inginerii organismului de consultanță Jaspers, angajat de România pentru asistență tehnică la realizarea autostrăzii Pitești-Sibiu, au atras atenţia că soluția gasită pentru traseul autostrăzii Pitești - Sibiu nu este fezabilă din punct de vedere al construirii, accesului și operării. În ciuda acesor avertismente, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prezentat public traseul cu probleme ca fiind cel ales definitiv.

Potrivit unor documente deţinute de Digi24.ro, Jaspers reclamă că varianta 1, preferată de companie în locul variantei 7, are câteva mari probleme, prima fiind că elemente ale autostrăzii pică fix peste drumuri existente.

“Vă atragem atenţia că, pe baza secţiunilor furnizate de dumneavoastră soluţiile apar că nu sunt tehnic fezabile după cum au fost propuse. Par a ignora existenţa DJ 703M între km 49 + 850 (kilometrul 49 plus 850 de metri – n.red.) şi km 50 +350 între râul Băiaşu şi versantul vestic al văii. Aceasta înseamnă că sprijinul podului este amplasat direct pe şoseaua existentă. Această soluţie nu este fezabilă din punct de vedere al construcţiei viitoare, operării şi accesibilităţii", spun inginerii Jaspers, în replică la nota de prezentare trimisă lor de către companie. O situaţie similară este şi la kilometrul 54, unde autostrada dă peste un drum naţional. “Similar, soluţia transversală pentru km 54+300 ignoră prezenţa DN 7D, ducând la aceleaşi probleme”, mai spun consultanţii.

Potrivit firmei de consultanţă, există şi altfel de probleme cu traseul propus - într-un alt punct al autostrăzii, piciorul podului pică fix într-o albie. “"Lucrările de fundaţie pică pe cursul râului Băiaşu sau în imediata vecinătate a acestuia. Râul este predispus la inundaţii şi curenţi puternici primăvara şi în timpul furtunilor, fapt care nu ar fi acceptabil pentru autorităţile responsabile cu apele”, spun consultanţii, care arată că trebuie găsite soluţii tehnice realiste şi fezabile.

Ne puteți urmări și pe Google News

Analiză superficială a traseului

Jaspers reclamă şi o analiză superficială a traseului optim. "Raportul (cel al companiei, în care se propune varianta 1 – n.red.) nu reuşeşte să ofere clarificări privind impactul vitezelor diferite de circulaţie pe secţiunile comune ale celor două variante. Sfatul nostru este să clarificaţi aceste aspecte înainte de a continua derularea studiului, pentru a asigura soliditatea alternativelor studiate", spune Jaspers. Consultantul mai atrage atenţia că procesul de analiză a variantei optime poate fi încheiat doar după ce toate aspectele tehnice, economice şi de mediu vor fi soluţionate. Jaspers recomandă înfiinţarea unei comisii comune din care să facă parte toate autorităţile implicate, respectiv reprezentanţi ai CNAIR, ai Ministerului Transporturilor, Mediului, Culturii, Fondurilor Europene.

Ce spune CNAIR: Mută DN-ul

În urma informaţiilor apărute în presă, CNAIR a transmis poziţia sa. "Pentru zona critică cuprinsă între km 49+850 și  km 50+35, aceasta a fost studiată în detaliu luând în considerare toate datele și constrângerile disponibile la etapa actuală de proiectare, considerată de Proiectant, fără niciun dubiu, ca fiind construibilă și fezabilă din punct de vedere tehnic. Posibilitatea de a menține în exploatare drumul existent DJ703M a fost prezentat în secțiunea transversală actualizată inclusă în noua revizuire a raportului. Mai mult decât atât, din punct de vedere hidraulic, putem confirma că pe râul Băiașu s-au realizat calculele hidraulice, acestea urmând a fi mai detaliate în etapa ulterioară, în condiții naturale și în conditii îmbunătățite, cu piloni în albia majoră, pentru a observa influența acestora în regimul de drenaj. Calculul hidraulic a fost realizat pentru un debit cu probabilitatea de depățire de 2% (conform STAS-ului în vigoare), și ulterior, în funcție de rezultat, se va evalua necesitatea lucrărilor de protecție hidrotehnice. Studiul hidraulic și studiul hidrotehnic propuse vor fi incluse în documentația depusă la "Apele Romane", Administrația Națională, în vederea obținerii Avizului de Gospodărire al Apelor", a comunicat CNAIR.   "În ceea ce privește soluția tehnică propusă la km 54+300 și aparenta interferență între proiect și DN7D, vă informăm ca soluția a fost deja luată în considerare în propunerea actuală din punct de vedere tehnic și economic. Soluția propusă constă într-un re-aliniament al DN7D, inclusiv un nou pasaj superior care traversează autostrada prin intermediul structurii principale. Planul respectiv a fost actualizat și va fi prezentat în cadrul revizuirii raportului actualizat. Având în vedere că mai multe detalii nu pot fi furnizate prin investigații suplimentare pentru cele două alternative luate în considerare la aceasta etapă, problemele de mai sus fiind rezolvate din punct de vedere tehnic la această etapă, proiectul poate trece la etapa a treia a dezvoltării aliniamentului selectat, CNAIR a luat decizia avizării culoarului viitoarei autostrăzi", a adăugat compania.

La începutul acestei săptămâni, CNAIR şi Ministerul Transporturilor au prezentat public traseul criticat de Jaspers ca fiind varianta finală aleasă. Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a anunţat, într-o conferinţă de presă, că traseul final pentru autostrada Sibiu-Piteşti a fost avizat, autorităţile optând pentru prima variantă, care trece prin Curtea de Argeş, apoi prin Văleni şi iese în judeţul Vâlcea, în localitatea Racoviţa. Despre asta, inclusiv despre traseul autostrazii, EVZ a scris aici.