Experţii încă se mai întrebau dacă petrolul va atinge pragul istoric de 100 de dolari barilul. Astăzi, ei încearcă să anticipeze dacă se va ajunge la 150 de dolari. Socotind după semnalele negative ale pieţelor internaţionale, s-ar putea însă ca adevărata problemă să nu fie dacă se va ajunge aici, ci cât de repede se va produce şocul. Există temerea că acest prag este inevitabil.

Preţul petrolului a ajuns marţi la doar un cent de pragul de 114 dolari per baril, stârnind îngrijorare pe pieţele financiare internaţionale. Miercuri, petrolul a atins o nouă cotaţierecord la Bursa din New York: 114,93 de dolari. Vineri preţul a urcat la 116 dolari. Potrivit AFP, este pentru prima oară când petrolul depăşeşte 115 dolari barilul după închiderea şedinţei de tranzacţionare.

Efectele buletinului meteo

Primul efect al acestei tendinţ e este scumpirea carburanţ ilor la pompă, fenomen resimţit din Statele Unite până în România. În California, statul cu cel mai scump carburant, galonul (3.8 litri) de benzină costă, în medie, 4 dolari, iar cel de motorină a ajuns la 4,119 dolari (2,58 de euro), un nivel-record, care va genera scumpirea alimentelor şi a altor produse transportate cu mijloace auto, navale sau feroviare.

Adam Schreck, de la Associated Press, afirmă, citând surse din Agenţia Internaţională a Energiei (IEA), că preţurile vor creşte pe măsură ce se apropie vara. Cotaţia la 100 de dolari barilul de petrol a fost pusă de specialişti pe seama deprecierii monedei americane. Dolarul slab i-a determinat pe investitori să se orienteze spre investiţii mai profitabile, precum aurul şi petrolul.

Un raport al IEA relevă că la originea scumpirii petrolului se află şi scăderea producţiei asigurate de Rusia, al doilea mare exportator al lumii, după Arabia Saudită. În intervalul ianuariemartie, Rusia a exportat zece milioane de barili zilnic, cu 1% mai puţin decât anul trecut. Este pentru prima oară, din 1998 încoace, când nivelul producţiei nu-l depăşeşte pe cel din anul precedent. „Nu se pune problema că nu mai avem petrol. Nu deţinem suficient capital pentru a exploata alte câmpuri petrolifere“, explică analistul rus Artiom Koncin.

Scumpirea din această săptămână a fost puternic influenţ ată şi de vremea nefavorabilă, care a închis trei porturi mari din Mexic. Marţi, doar două dintre aceste porţi importante pentru fluxul petrolului au redevenit operaţionale. Buletinul meteo negativ a influenţat rapid bursele de la New York şi Londra.

De ce plătim mai mult?

Românii resimt şi ei, puţin câte puţin, undele de şoc ale acestor valuri de scumpiri. Această situaţie se înregistrează şi în Statele Unite, Bulgaria, Ungaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Slovenia, Grecia, Elveţia, Slovacia, iar în Germania, Austria şi Italia diferenţele dintre preţurile benzinei şi motorinei se micşorează. Numai în primele trei luni ale acestui an, benzina şi motorina s-au scumpit cu 6%. Creşterea de la începutul anului reprezintă peste jumătate din media creşterii anuale de anul trecut, care nu a depăşit 10%.

Fenomenul a fost generat de creşterea accizei la motorină cu 5,6%, de la 307,59 de euro/tonă la 325 de euro/tonă.

Accizele pentru benzină au fost menţinute la acelaşi nivel, ceea ce explică, în parte, preţul mai mare al motorinei. Accizele mai mari aduc încasări mai mari la bugetul de stat. Potrivit săptămânalului „Capital“, din datele furnizate de Ministerul Finanţelor rezultă că anul trecut au intrat la bugetul de stat 3,63 miliarde de lei din accizele la motorină şi 2,18 miliarde de lei din cele la benzină.

Există şi alte explicaţii pentru preţul usturător al motorinei. Cererea mai mare pentru motorină generează cotaţii mai ridicate pentru acest produs decât pentru benzină pe pieţele internaţionale. Piaţa europeană înregistrează un deficit de motorină, estimat de Constantin Tampiza, preşedintele Lukoil România, la circa 12 milioane de tone.

În plus, de la 1 ianuarie, producătorii sunt obligaţi să asigure un conţinut de 3% biocombustibil, cu 1% mai mult decât anul trecut, ceea ce determină o altă creştere a costurilor de producţie. România trebuie să producă anual cel puţin 100.000 de tone de biodiesel în 2008, astfel încât 2% din consumul de carburanţi să fie biocombustibil. De la 1 iulie 2009, carburantul românesc va conţine 4% biocombustibil.

Contestat de mulţi producă tori de automobile, care susţin că uzează motoarele, biodieselul reduce cu 98% emisiile de sulf şi cu aproape 90% emisiile de bioxid de carbon.

„Aritmetica pură“ a scumpirilor

Dinu Patriciu, preşedintele grupului Rompetrol, a avertizat luna trecută că preţul benzinei va ajunge la 5 lei pe litru, dacă în următoarele luni autorităţile nu vor reduce accizele şi nu vor egaliza aceste taxe pentru benzină şi motorină. „Măsura ar trebui luată în următoarele luni, altfel cu siguranţă preţul va ajunge la 5 lei pe litru. Este o aritmetică pură, nu trebuie să o dovedească Mama Omida“, a spus Patriciu, citat de agenţia Mediafax.

„Accizele trebuie să fie egale la benzină şi la motorină, pentru că una este impozitată mai mult, iar cealaltă prea puţin“, a mai spus Patriciu, explicând că această măsură ar scădea preţul carburanţilor.

Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicată (GEA), afirmă că reducerea accizelor nu reprezintă o soluţie, întrucât reprezintă venituri la buget. „Dimpotrivă, cred că marii distribuitori trebuie să plătească taxe mai mari, pentru că fac un profit mai mare. Oricum, e nevoie şi de un control al Consiliului Concurenţ ei. Nu există soluţii-miracol pe termen scurt care să nu afecteze bugetul de stat“, consideră analistul. Profeţia lui Patriciu dă fiori şoferilor. Dacă benzina va ajunge la 5 lei, motorina, care oricum e mai scumpă, va depăşi acest nivel. Ion Tache, preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari (ABP), citat de „Daily Business“, a estimat că motorina va costa peste cinci lei/litrul în această vară, dacă barilul de petrol va ajunge la 130-140 de dolari.

Calculele efectuate în luna martie de revista „Capital“, luând în considerare un curs de 3,7 lei pentru un euro şi cota de 25% a accizei în preţul de pompă, precum şi creşterea de acciză de la 274,6 euro la 359 de euro/1.000 de litri, indică un preţ al motorinei de 5,3 lei/litru. „Preţul este în creştere peste tot în lume şi nici un prag nu e imposibil de atins. Sper să nu se ajungă la 5 lei, pentru că atunci se va repercuta grav în inflaţia generalizată“, spune Liviu Voinea, explicând că o creştere cu 10% a preţului la combustibil duce la o creştere directă a inflaţiei cu 0,6%, şi la o creştere indirectă dublă.

Dieselul pierde teren

Preţul motorinei îi pune pe gânduri pe cei care intenţionează să îşi cumpere maşini cu motor diesel. Până în acest an, cei care optau pentru diesel aveau un avantaj dublu – costul mai mic al carburantului şi consumul redus. Potrivit analiştilor, vânzările de automobile cu motor diesel vor scădea în 2008 doar cu 2-3 procente comparativ cu anul trecut, iar românii vor cumpăra în continuare astfel de maşini, fiind atraşi de consumul redus.

Datele statistice ale Asociaţ iei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) relevă că în primele două luni ale anului s-au vândut 42.363 de autoturisme noi, autohtone şi de import. 19.352 au fost echipate cu motor diesel (45,7%), iar 23.011 (54,3%) au fost maşini pe benzină.

Din totalul maşinilor de import vândute în ianuarie şi februarie (28.173 de bucăţi), 49,8% au fost diesel. În aceeaşi perioadă a anului trecut, ponderea vânzărilor la importurile de diesel a fost 53%. Cei mai avantajaţi sunt proprietarii de maşini cu instalaţie pe gaz. Un litru de GPL costă aproximativ 2,3 lei.

EVOLUŢIA PREŢURILOR DE REFERINŢĂ

Cascada scumpirilor la pompă

Petrom şi Rompetrol reprezintă peste 50% din piaţa de profil. Cei doi operatori au mărit constant preţurile la pompă.

> 5 noiembrie:
Rompetrol majorează preţul motorinei cu trei bani pe litru. Efix Diesel 4 costă 3,39 lei/litru, iar Super Euro 5 costă 3,68 lei/litru.

> 20 noiembrie: La Petrom, motorina Top Euro Diesel 4 se vinde cu 3,51 lei/litru.

> 15 decembrie: Petrom majorează cu 0,04 lei/litru preţul benzinei, iar motorina se scumpeşte cu 0,08 lei/litru.

> 7 ianuarie: La Rompetrol, motorina Efix costă 3,67 bani, benzina premium euro 4 Efix 95 se ieftineşte la 3,61 lei, iar un litru de benzină Euro super 98 fără plumb se vinde cu 4,21 lei.

> 14 ianuarie: Motorina Efix Diesel costă 3,73 lei pe litru, iar Super Euro 5 ajunge la 3,99 lei/litru în benzinăriile Rompetrol.

> 28 ianuarie: Motorina se scumpeşte cu doi bani pe litru la Rompetrol. Efix Euro 4 costă 3,75 lei/litru, iar Super Euro 5 ajunge la 4,01 lei/litru.

> 12 februarie: Petrom scumpeşte benzina şi motorina cu cinci bani pe litru. Benzina Eco Premium 95 costă 3,06 lei/litru, iar Top Premium 95, fără plumb, costă 3,9 lei. Motorina Top Euro Diesel 4 a ajuns la 3,76 lei/litru, iar Euro Diesel 4 – 3,68 lei/litru.

> 6 martie: În benzinăriile Petrom, un litru de benzină Eco Premium 95 costă 3,75 lei, iar unul de Premium fără plumb 95 costă 3,72 lei. Motorina Euro Diesel 4 ajunge la 3,86 lei/litru.

> 10 martie: La Rompetrol, motorina Efix Euro 4 costă 4 lei/litru, iar Super Euro 5 se vinde cu 4,26 lei/litru.

> 17 martie: Rompetrol scumpeşte cu şase bani motorina, în timp ce benzina se ieftineşte cu doi bani. Motorina Efix Euro 4 costă 4,08 lei/litru, iar Super Euro 5 – 4,34 lei.

> 7 aprilie:
Motorina se scumpeşte cu şase bani pe litru la Rompetrol. Preţurile la benzină rămân aceleaşi. Motorina Efix Euro 4 costă 4,14 lei/litru, iar Super Euro 5 – 4,40 lei/litru.

> 15 aprilie:
Petrom scumpeşte motorina cu nouă bani/litru. Top Euro Diesel 4 costă 4,12 lei/litru, iar Euro Diesel 4 ajunge la 4,04 lei/litru. La Rompetrol, motorina Efix Diesel costă 4.25 lei.

DISPERAŢI DE SCUMPIRI

Protestul agricultorilor: vrem motorină mai ieftină!

> Unul dintre cele mai afectate sectoare economice prin scumpirea motorinei este agricultura, unde toate lucrările mecanice se efectuează cu utilaje care folosesc acest carburant.

> Guvernul a aprobat acordarea unei subvenţii de un leu pentru un litru de motorină utilizată în lucrările agricole din acest an. Fermierii pot depune cereri pentru subvenţie până la data de 16 mai. Suma totală a sprijinului financiar acordat producătorilor agricoli este de 60 de milioane de lei.

> Agricultorii au protestat în martie în faţa sediului guvernului, solicitând ca motorina pentru agricultură să coste doi lei litrul, aşa cum se practică în statele UE. Ei au cerut şi reducerea accizei aplicate la motorină.

> Reducerea accizei pentru motorină poate fi aprobată numai cu acordul executivului de la Bruxelles, dar procentul de diminuare nu va depăşi 40%. Potrivit „Capital“, cele două ajutoare cumulate ar putea acoperi aproape jumătate din preţul actual al motorinei.

SCUMPIRI OBLIGATORII

Majorări programate ale accizelor

CE URMEAZĂ? Scumpirea motorinei în următorii doi ani este inevitabilă, întrucât România trebuie să crească treptat accizele.

„Motorina a devenit mai scumpă şi va rămâne aşa, din cauza alinierii accizelor la cele din UE“, punctează analistul Liviu Voinea. În România, accizele minime la motorină în 2008 sunt de 274 euro/1.000 de litri, iar la benzina fără plumb – de 327 euro/1.000 de litri. Ţara noastră s-a angajat însă, prin Tratatul de aderare la UE, să crească treptat accizele până în 2010. Accizele minime la motorină vor creşte în 2009 la 283,9 euro/1.000 de litri, iar în 2010 la 293,2 euro/1.000 de litri. La benzina fără plumb, accizele se vor majora la 335 euro/1.000 de litri în 2009 şi la 2010 la 348 euro/1.000 de litri.

Impact în economie

Acest lucru echivalează, practic, cu scumpiri programate ale carburanţilor. În plus, mai pot interveni şi evoluţii neprevăzute ale preţurilor. Scumpirea motorinei va declanşa creşteri de preţuri în cascadă în majoritatea sectoarelor economice, având un impact puternic asupra agriculturii, transporturilor şi produselor agroalimentare.

Turism pentru combustibil

În martie, Comisia Europeană a propus creşterea accizelor minime pentru motorină la nivelul celor aplicate benzinei cu plumb în statele UE, de la nivelul actual de 302 euro/1.000 de litri la 359 euro/1.000 de litri. Comisia consideră că diferenţele mari între nivelurile de impozitare aplicate motorinei de ţările UE afectează concurenţa în transportul auto, prin practicarea „turismului pentru combustibil“.

După ce iniţial se avansase anul 2012 ca termen de aplicare, eurodeputaţii au căzut de acord că această creştere poate avea loc până în 2015. România, Bulgaria, Polonia, Letonia şi Lituania vor aplica această măsură începând din 2016.