“Pomenile” lui Radu Mazăre paralizeză transportul în comun din Constanţa. RATC “zbiară” după ajutor

“Pomenile” lui Radu Mazăre paralizeză transportul în comun din Constanţa. RATC “zbiară” după ajutor

Cu pierderi de 100 miliarde de lei vechi, cu salarii plătite prin imprumut de la sindicat şi subfinanţată de primărie, Regia Autonomă de Transport în Comun Constanţa a ajuns la sapă de lemn. Dacă într-o lună de zile nu se găsesc soluţii de salvare a Regiei, “e belea” şi transportul în comun va fi paralizat, în mijlocul verii, avertizează conducerea RATC Constanţa.

Directorul adjunct al RATC, Dumitru Coiciu, vorbeşte deschis despre pericolul falimentului în care se află Regia. În urmă cu doi ani, primarul Radu Mazăre a micşorat de la 1,75 la 1,50 lei preţul biletului de autobuz. “Suntem singurul oraş din ţară cu un tarif atât de mic la biletele pentru transportul în comun. Toţi au mărit tariful, noi l-am micşorat. Dintr-o prostie a nu ştiu cui. Eu m-am opus şi nu am fost de acord, degeaba” spune Coiciu. Subvenţionarea transportului în comun precum şi gratuităţile pentru pensionarii cu venituri până în 1000 de lei, decise tot de Radu Mazăre, au secătuit RATC.

Regia primeşte 50 de lei pentru fiecare bătrân însă deşi numărul vârstnicilor ar fi scăzut de la 29.000, la 23.000, “onor, primăria, a făcut economie la buget, anul trecut, 36 de miliarde de lei, în situaţia în care  RATC are pierderi de 70 de miliarde de lei. Banii ăia erau, fizic,  bugetaţi, în primărie, unde sunt?”. RATC Constanţa are nevoie urgent de bani pentru a supravieţui, iar pentru subfinanţare ar fi de vină primăria. Soluţii de salvare ar fi, dar conducerea Regiei susţine că un poate discuta cu viceprimarul Decebal Făgădău, rămas pe scaunul lui Radu Mazăre.

“Dacă facem contract de furnizare servicii , aşa cum am făcut în 2001 şi 2002 cu primăria, nu trebuie să mai mărească tariful.  Nu trebuie să ne dea 70 sau 80 de lei pe fiecare bătrân transportat, poate să rămână la fel. Iar RATC primeşte diferenţa dintre venituri şi cheltuieli. E suficient un an, doi, până ne revenim. Pentru că Regia, funcţional, este foarte performantă. Dar noi suntem subfinanţaţi. Sper să un fie vreun interes ocult” comentează directorul adjunct, Dumitru Coiciu. El susţine că Regia şi-a făcut treaba.“Primăria Constanţa nu vrea să şi-o să facă pe a ei? Tot dă gratuităţi şi iar dă gratuităţi, şi nu le suportă”. Din 2000 câţi erau în urmă cu 15 ani, în RATC au mai rămas doar 700 angajaţi.

Ne puteți urmări și pe Google News

În ultimele două luni, salariile se plătesc din bani împrumutaţi de la sindicat. “Conducerea actuală a primăriei trebuie să înţeleagă strigătul nostru de disperare. O să apucăm să scriem ca în Bucureşti, SOS, Salvaţi Regia!. În scurt timp, transportul public în Constanţa va fi paralizat, va fi belea ” avertizează directorul adjunct. Consilierul local Timar Ibram promite că va inicia o hotărâre privind salvarea RATC. Sindicatul este de partea conducerii şi aşteaptă un răspuns de la primărie. Până atunci singurul care ia atitudine este directorul adjunct Dumitru Coiciu. “ E obligaţia mea să zbier, ca cetăţean, ca expert în transportul public şi angajat de 30 de ani al Regiei” argumentează el, spunând că se gândeşte, serios, să candideze, independent, la primăria Constanţei, în 2016.