Masinaria Polaris este capabila sa detecteze jocul la cacealma
Doi jucatori de poker de inalt nivel au inceput luni sa-si masoare puterile cu un calculator, in metropola canadiana Vancouver, intr-o partida de doua zile calificata drept primul campionat de poker care opune omul si masina.
Programul botezat Polaris urmeaza sa joace patru runde de „Texas hold’em”, varianta de poker cea mai raspandita in lume. Adversarii lui sunt Phil Laak si Ali Eslami, doi americani din Los Angeles, situati in topul celor mai redutabili jucatori de poker de pe planeta. Competitia a debutat luni dimineata si a continuat pe parcursul zilei de marti.
Polaris a invins toate celelalte programe similare prezentate anul trecut la Conferinta asupra Progresului Inteligentei Artificiale. Creatorii programului, cercetatori ai Universitatii Alberta, vor de aceasta data sa vada cum se va descurca Polaris in fata unor competitori umani. Cei doi jucatori vor primi 5.000 de dolari pentru fiecare partida castigata.
Suma este modesta, a spus Eslami, adaugand ca el a acceptat sa participe numai pentru ca este interesat de cercetarile in domeniul inteligentei artificiale. „Seamana un pic cu vizionarea lansarii primei navete spatiale. Este inceputul urmatoarei revolutii informatice, calculatoarele care dobandesc caracteristici umane”, a apreciat el.
Emotie si inteligenta artificiala
Exista deja calculatoare capabile sa bata orice jucator la sah sau dame. Dar, daca Polaris va reusi sa castige acest joc esentialmente psihologic - in care importanta cea mai mare o are evaluarea emotiilor adversarului, bluful, diverse mijloace de inducere in eroare a oponentului, precum si sansa - aceasta va constitui o etapa importanta in cercetarile vizand crearea de inteligenta artificiala.
EVALUAREA ADVERSARULUI
Calculatorul isi „citeste” rivalul dupa cateva runde
Pentru eliminarea elementului „noroc”, jucatorii aflati in incaperi diferite vor primi aceleasi carti. Polaris este capabil a juca in mai multe stiluri si va fi mai mult sau mai putin agresiv, in functie de cum doresc programatorii sa joace.
„Este un eveniment care tine si de divertisment, dar care are o dimensiune stiintifica importanta”, a spus Michael Bowling, seful echipei care a conceput Polaris. Pentru el, evenimentul de la Vancouver este comparabil cu partida disputata in 1997 de campionul mondial de sah Gari Kasparov si calculatorul Deep Blue, creatia corporatiei IBM.
Dupa 35 de maini jucate, Polaris isi „face o opinie despre oponent, fiind de obicei foarte precis in evaluarea tipului de jucator cu care se confrunta”, afirma Michael Bowling. El si echipa sa au utilizat un tip special de matematica aplicata, numita teoria jocului, pentru a descrie matematic jocul de poker si a-i permite programului sa ia decizii pe care un computer obisnuit nu le-ar lua, cum ar fi sa blufeze.
SPECIALIST Profesorul de jocuri
Cercetatorul de la Universitatea Alberta care a creat calculatorul Polaris este specializat in programe de computer pentru jocuri. Tot el a reusit sa creeze programul Chinook, cel mai complex program pentru jocul de dame. Echipa sa a creat si un alt program de poker care foloseste simulatii pentru jucatorul virtual si pentru modelul oponentilor umani.