Podul groazei. Oamenii își fac cruce înainte de a-l traversa

Podul groazei. Oamenii își fac cruce înainte de a-l traversa

In secolul XXI, ca să traversezi cu bine Crișul Alb în zona comunei Pilu ține de noroc. Podul din lemn din Vărșand, comuna Pilu, județul Arad, pe care îl traversau sătenii ca să își lucreze pământurile, a putrezit și s-a rupt acum un deceniu. Chiar și așa, zeci de oameni se încumetă și astăzi să treacă podul, riscând să cadă în apele învolburate.

Cu copiii după ei, își fac cruce și calcă cu grijă. Unii au ferme de animale peste pod, alții au locuri de muncă. Din datele publicate de Consiliul Județean Arad, podul are lungimea de 162 m și lățimea de 4,6 m, podină de lemn, 22 dechideri și înălțime de 8,5 m. Acum câțiva ani, o bucată din pod s-a prăbușit în timp ce acesta era traversat de o căruță. Cei care trebuie să ajungă dincolo de pod mai au o variantă: să ocolească zeci de kilometri, pe drum de țară, prin sate învecinate.

Investitorii din Danemarca

În toată această poveste există un câștigător. Nu e vorba de primarul reales, aflat acum la al treilea mandat. Dacă tot nu mai puteau ajunge la terenuri peste podul putrezit, o companie agricolă daneză a ofertat vărșăndenii să și le vândă. Cei mai mulți au făcut-o, iar banii încasați au fost sub prețul pieței. Din sutele de familii din Vărșand, doar câteva mai au acum pământ peste apă, vreo 400 de hectare, restul de peste 1.100 ha fiind proprietatea străinilor.

Primar: „Am pus indicatoare cu accesul interzis”

„Podul este impracticabil. De cinci ani am pus și indicatoare că e periculos și că accesul e interzis”, spune primarul comunei Pilu, Dan Lucian Drăgan. Deși e primar de nouă ani, nu a considerat prioritară repararea acestuia. Podul peste Crișul Alb a fost construit de comuniști. Problemele au apărut odată cu capitalismul, când nimeni nu l-a mai reparat. Autoritățile și l-au pasat de la una la alta. „După Revoluție, drumul pe care se găsește și podul (DJ 709K) a fost transformat în drum comunal. În 2010 l-am dat înapoi la Consiliul Județean. Pentru că nu avem 2 – 3 milioane de euro, cât costă reabilitarea”, a declarat, pentru EVZ, edilul din Pilu.

Conform lui Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, podul e în administrarea instituției din 2013.

Surpriza de la Consiliul Județean

Lumea nu știe că administratorii județului au decis să tranșeze dramatic situația: vor demola podul, apoi vor atribui drumul pe care se găsește acesta, DJ 709K, unei primării comunale, nu comunei Pilu, de la care a fost preluat, ci comunei învecinate. „În anul 2014, Consiliul Judeţean a demarat procedura de contractare pentru întocmirea unui studiu de fezabilitate, dar tronsonul nu a putut fi înscris în cartea funciară pentru că pe traseul său au fost identificate terenuri private. Acest pod fiind foarte degradat a fost închis circulației, urmând a fi întocmită o documentație tehnică pentru demolare. Consiliul Judeţean Arad intenţionează ca după demolarea podului să predea drumul la Primăria Zerind, urmând ca aceasta să rezolve problema terenului şi înscrierea în cartea funciară”, a mai declarat, pentru EVZ, Iustin Cionca, preşedintele CJ Arad.

Ne puteți urmări și pe Google News