Nepăsarea a doborât podul construit pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza. Video

Nepăsarea a doborât podul construit pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza. Video

Podul de piatră din Bănești a fost construit pe vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza şi era considerat monument istoric, dar asta n-a fost suficient pentru a convinge autorităţile locale să investească în consolidarea lui, astfel că apele învolburate ale râului Doftana l-au doborât în cele din urmă.

Podul de piatră din Bănești s-a prăbușit vineri, 8 ianuarie, 2020. Evenimentul a stârnit vâlvă în rândul locuitorilor din zonă, care au postat mai multe imagini.

O cititoare a trimis jurnaliştilor prahoveni câteva imagini surprinse la scurt timp după surpare. Tot ea a explicat şi ce a contat decisiv în prăbuşirea monumentului istoric.

Barajul Paltinu. Acolo ar fi vina…

Barajul Paltinu

Barajul Paltinu

„De câteva zile, cei de la Barajul Paltinu au mărit debitul râului Doftana, iar acesta a erodat picioarele podului. Astăzi (n.r. – vineri, 8 ianuarie 2021) s-a prăbușit.

Ne puteți urmări și pe Google News

S-a auzit o bubuitură foarte mare, ca de cutremur. Păcat de acest monument istoric că dispare”, a fost mesajul transmis de Gica Dieac, fost cadru didactic din Bănești.

Despre pod se ştie că a fost construit în timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Recepţia lucrării a fost făcută în anul 1864.

Podul, punct de legătură cu Transilvania

Cercetând istoria vremii, s-a aflat că podul făcea legătura între Ţara Românească şi Transilvania. Cu toate că figura pe lista monumentelor istorice, autorităţile locale nu au fost preocupate de consolidarea lui.

Soluţia convenabilă a fost interzicerea circulaţiei pietonale pe podul lui Cuza în 2014. La acea decizie se ajunsese după expertiza care a demonstrat că podul nu mai îndeplinea criteriile de siguranță.

Considerând că refacerea podului ar fi costisitoare şi ignorându-i importanţa istorică, autorităţile locale au găsit soluţia. Au preferat ridicarea unei pasarele de fier.

Pasarelă de fier în locul podului istoric

Pasarela de fier

Aceasta a fost construită în 6 ani, o perioadă de două ori mai mare decât cea în care fost ridicat podul lui Cuza. Pe vremea primului domnitor al Principatelor Unite și al statului național România a fost nevoie de 3 ani.

În ceea ce priveşte costurile pasarelei de fier, ea a costat 1,5 milioane lei (fără TVA). Ea a fost dată în folosinţă în toamna anului trecut.

„O pasarelă peste râul Doftana, destinată locuitorilor navetişti din comuna Băneşti şi din municipiul Câmpina, va fi dată în curând în folosinţă.

Aflată chiar lângă podul de piatră construit pe vremea domnitorului Alexandru Ioan Cuza peste cursul aceluiaşi râu, pasarela are structură metalică”, spune în luna mai 2020 preşedintele CJ, Bogdan Toader.

Prăbuşirea parţială nu i-a deranjat

„Are şi stâlpi de susţinere turnaţi la 12 metri adâncime în albia râului. Pentru că legătura dintre cele două localităţi, pe ruta respectivă, s-a întrerupt odată cu prăbuşirea parţială a Podului lui Cuza, am sprijinit crearea unei noi structuri, prin fonduri alocate de la Consiliul Judeţean Prahova, în cadrul unui parteneriat cu autorităţile din Băneşti şi Câmpina.

Astfel, prin asocierea dintre Consiliul Judeţean Prahova, Consiliul Local Băneşti şi Consiliul Local Câmpina, lucrările începute în toamnă la puntea pietonală de peste râul Doftana se apropie final. Valoarea totală a acestui obiectiv a fost de 1.512.341 lei fără TVA, iar contribuţia Consiliului Judeţean Prahova s-a ridicat la 500.000 de lei” a mai spus Toader.

sursa: observatorulph.ro