Criza era atât de severă încât o forță navală cu mai mult de 20 de vase din țările UE, SUA; China, Rusia, India și Japonia au făcut front comun pentru a reda circulației una dintre cele mai importante rute maritime comerciale.

Au avut succes, în mare parte. În 2015, au avut loc 17 atacuri ale piraților lângă Somalia, în scădere de la 151 în 2011.

Multe dintre aceste atacuri au fost asupra unor bărci mici de pescari din statele din zonă, majoritatea pescari somalezi, dar nu și vase comercial.

Oficialii somalezi au recunoscut că Aris 13, un petrolier, a fost escortat de-a lungul coastei somaleze de cel puțin opt, dar probabil zeci de persoane înarmate, în două schifuri.  Forțele navale ale UE au identificat nava piraților ca având steagul insulei Comoros, o insulă mică de lângă Madagascar.

Ministerul de Externe din Sri Lanka a confirmat că opt cetățeni ai săi erau la bord, ca membri ai echipajului. Pirații au cerut răscumpărare, dar suma nu a fost dată publicității. Vasul se afla în drum spre sud, spre Mogadishu, capitala Somaliei.

Flota a 5-a americană supervizează eforturile anti-piraterești din zonă, iar îngrijorările au crescut după ce au început în regiune pescuitul ilegal la scară largă de către străini, în apele somaleze.

Privați de mijloacele de trai, pescarii somalezi s-au întors la piraterie pentru a supravieșui, scrie Washington Post.

Pirateria este în creștere și pe cealaltă parte a continentului african. Grupurile înarmate aflate de-a lungul coastei nigeriene au transformat regiunea în una dintre cele mai periculoase pentru navigatori.

Coasta este o rută importantă și pentru transportul de petrol. Acum că prețul petrolului a scăzut, pitrații au luat iostatici membri ai echipajelor, nu au jefuit navele, pentru că răpirile s-au dovedit mai bănoase.