Continuarea muncii după pensionare. Ce obligații au angajatorii

Continuarea muncii după pensionare. Ce obligații au angajatorii Pensionari Sursa foto: Dreamstime

Românii care se apropie de vârsta pensionării au posibilitatea de a cere continuarea activității. Odată cu prelungirea raportului de muncă, angajatorii au o serie de obligații în relația cu angajatul. Acestea sunt prevăzute și în noua lege a pensiilor.

Angajații care se apropie de vârsta de pensionare, dar vor să rămână în câmpul muncii, au această posibilitate. Noua lege a pensiilor include  acest context, însă diferit față de cum era reglementat până afum de  Codul muncii.

Angajații care rămân în câmpul muncii după pensionare. Obligațiile angajatorilor

Angajatorii nu mai au obligația de a accepta aceste solicitări din partea angajaților.  Cu toate acestea, în cazul angajatelor, există o serie de prevederi. De asemenea, situația diferă în cazul cumului pensiei cu salariul.

Noile prevederi intrate în vigoare de la 1 ianuarie îi ofertă angajatului posibilitatea de a rămâne în câmpul muncii după pensionare.

Ne puteți urmări și pe Google News

Până acum, acești angajatori puteau să completeze o cerere înainte cu 30 de zile de data împlinirii termenului. Conform legii, salariatul putea fi menținut pe aceeași poziție pentru o perioadă de încă trei ani.

„Pe baza unei cereri formulate cu 30 de zile înainte de data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare și cu aprobarea angajatorului, salariatul poate fi menținut în aceeași funcție maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului individual de muncă”, se arată în Codul muncii, conform avocat.net.

Schimbările aduse de noua lege a pensiilor

Conform Legii 360, angajatorii nu vor mai fi obligați să țină cont de prevederile respective reglementate de Codul Muncii.

Potrivit noii legi, angajatul are posibilitatea de a opta între pensia pentru limita de vârstă și continuarea activității. Cu toate acestea, angajatorul nu mai are obligația de a accepta cererea.

De altfel, acesta nu este Obligați să își motiveze refuzul. Totodată, legea pensiilor nu mai include un termen limită pentru formularea cererii de continuare a activității.

Angajat după pensionare. Ce obligații au angajatorii

Cumul pensii-salarii Sursă foto: Arhiva EVZ

Pensionare 2024. Avantaj pentru angajate

Situația arată diferit în cazul angajatelor care îndeplinesc condițiile de a se pensiona înainte de 65 de ani. Acestea pot solicita continuarea activității până la vârsta de 65 de ani, iar angajatorul are obligația de a accepta această cerere.

După pragul de  65 de ani, până la 70, continuarea activității se face strict conform noii legi a pensiilor, în urma unui acord din partea angajator ului.

„În sistemul public de pensii, pensionarii pot cumula pensia cu venituri dintr-o activitate pentru care se datorează contribuții de asigurări sociale,potrivit Codului fiscal, precum și persoanele care desfășoară activitate în calitate de prestator casnic, potrivit Legii nr. 111/2022, și care datorează contribuția de asigurări sociale, indiferent de nivelul acestora, cu excepția:

Angajat după pensionare. Ce obligații au angajatorii

Pensionari. Sursa foto: EVZ

a) soțului supraviețuitor beneficiar al unei pensii de urmaș care realizează venituri lunare aflându-se în una dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), b) sau d), mai mari decât salariul minim brut pe țară garantat în plată;

b) pensionarului, beneficiar al unei pensii anticipate, care realizează venituri lunare aflându-se în una dintre situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), b) sau d)”, arată avocat.net.

Această nouă prevedere se va aplica din luna septembrie.