Pensia despre care nu vorbește nimeni. Cine o poate încasa și ce acte sunt necesare
- Alexandru Sălăvăstru
- 5 noiembrie 2023, 07:15
Lunar, în România mor între 25.000 și 30.000 de persoane, majoritatea pensionari. Cauza principală o reprezintă populația îmbătrânită cu care se confruntă țara.
Lunar, în România mor între 25.000 și 30.000 de persoane, majoritatea pensionari. Cauza principală o reprezintă populația îmbătrânită cu care se confruntă țara.
În principiu, ultima pensie poate fi încasată în luna în care a survenit decesul, indiferent că vorbim despre moartea beneficiarului înainte sau după momentul în care ar fi trebuit să încaseze pensia.
Cine poate să ridice de la Poştă ultima pensie?
Ultima pensie a unei persoane decedate ar putea fi ridicată de către o rudă, în baza anumitor documente. Potrivit legii, cei care pot să ridice pensia defunctului sunt soțul sau soția supraviețuitoare sau copiii. În anumite situații se poate întâmpla ca și părinţii să încaseze pensia pentru persoana decedată.
Cu toate acestea, în cazul în care nu există persoane care să se încadreze în gradele de rudenie menționate mai sus, pot interveni alţi moştenitori care ar putea ridica pensia respectivă.
Pensia respectivă poate fi ridicată în momentul în care se prezintă certificatul de deces al beneficiarului, documentul care atestă calitatea de moştenitor, dar, eventual, şi o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că există mai mulţi moştenitori, dar că aceştia renunţă la drepturile avute asupra pensiei respective.
Actele necesare în vederea acordării ultimei pensii în caz de deces a beneficiarului:
- cerere;
- certificatul de deces, în original şi în copie;
- actul de identitate al solicitantului (original şi în copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul (original şi copie);
- certificatul de moştenitor (original şi copie);
- copia talonului de plată a pensiei persoanei decedate, după caz.
Ultima indemnizație de handicap în caz de deces
În cazul în care survine decesul unei persoane cu handicap situaţia este aproximativ asemănătoare. Legislaţia în vigoare spune că "prestațiile sociale rămase neîncasate de către persoana cu handicap decedată, reprezentând indemnizația și/sau bugetul personal complementar pe luna în care a avut loc decesul, și, după caz, prestațiile sociale cuvenite și neachitate până la deces se plătesc soțului supraviețuitor, copiilor, părinților sau, în lipsa acestora, celorlalți moștenitori".
De asemenea, trebuie precizat că pensia respectivă poate fi ridicată în momentul în care se prezintă certificatul de deces al beneficiarului, documentul care atestă calitatea de moştenitor, dar, eventual, şi o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că există mai mulţi moştenitori, dar că aceştia renunţă la drepturile avute asupra pensiei respective.
Aceste sume pot fi solicitate în cadrul termenului general de prescripţie de trei ani.
Potrivit prevederilor Legii nr.9/2023, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor documentelor prevăzute de legislația din domeniul de activitate al caselor teritoriale de pensii, fotocopierea gratuită a documentelor originale fiind asigurată de instituțiile în cauză.