Serviciul „Dolce“ - un produs chic - e un pariu câştigat, spune Joerg Zeddies, „numărul 3“ din conducerea Romtelecom.
Romtelecom este cel mai mare operator local de telefonie fixă, care administrează circa trei milioane de linii. Fost operator monopolist în anii ’90, compania s-a văzut nevoită, într-un nou context concurenţial, să dezvolte şi alte servicii decât cele de telefonie fixă. Aşa au apărut serviciul de internet ClickNet şi cel de televiziune Dolce.
În trimestrul trei al acestui an, profitul net al companiei a scăzut cu 53,1%, la 19,5 milioane de euro, de la 41,6 milioane de euro, în aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderile de profit au apărut datorită preţurilor competitive promovate de companie şi datorită orientării sale spre problemele clienţilor, a declarat pentru EVZ, Joerg Zeddies, Chief Commercial Officer pe segmentul de Residential Retail Business la Romtelecom. EVZ: A fost decizia de a intra pe piaţa de televiziune una riscantă sau una câştigătoare? Joerg Zeddies: Am dezvoltat serviciul Dolce din nevoia de a ne diversifica afacerea, de a fi în pas cu evoluţia pieţei. Romtelecom a făcut o mişcare foarte bună intrând pe piaţa de televiziune. Aceasta nu este foarte dezvoltată în România, aşa că pot spune că noi ne-am poziţionat foarte bine. Avem aproximativ 400.000 de utilizatori la sfârşitul anului. Am plecat de la o cotă de piaţă de 1% la începutul lui 2007 şi vom termina anul cu o cotă de 8%. Pe segmentul de televiziune prin satelit, noi suntem însă liderii. Nu ne oprim însă aici. Anul viitor probabil vom lansa IP TV. De unde vine numele Dolce? Este un produs la departamentului nostru de marketing. Dolce este un nume care atrage, oamenii îl iubesc. Este, ca să zic aşa, „chic“, atrage. Există brandul Dolce&- Gabbana, însă numele este diferit, la fel şi logoul şi avem de-a face cu o industrie diferită. Veţi da televizoare gratuite pentru a încerca să atrageţi noi clienţi Dolce, aşa cum aţi făcut cu computerele în cazul ClickNet? Nu pot să zic nu... Dar trebuie să avem şi nişte secrete. Dacă vrei să-ţi mulţumeşti clienţii trebuie să faci ceva. Anul trecut, rata de renunţare la serviciile Romtelecom a scăzut cu 70%. Cât a investit Romtelecom pentru ClickNet şi Dolce, de la lansarea lor? În ultimii 3 ani, Romtelecom a investit peste 500 de milioane de euro în infrastructură, însă nu ştiu cât din aceşti bani a mers pentru fiecare produs în parte. Ştiu însă că pentru serviciul de televiziune digitală prin satelit s-au investit 15 milioane de euro. În urmă cu trei ani am început aducerea Romtelecom într-o nou eră - cea digitală. Dacă ne uităm în jur, observăm că totul este digital. Cine a venit cu ideea introducerii brandului ClickNet şi care este situaţia lui acum? ClickNet este un brand folosit doar în România, iar numele său este ideea echipei noastre de marketing. A fost lansat în 2005, iar astăzi 80% dintre români cunosc produsul ClickNet. Pentru ClickNet aveam o cotă de piaţă pe segmentul de broadband de 8% la începutul lui 2007, iar până la sfârşitul anului vom încheia cu o cotă de piaţă de aproximativ 20%. Care sunt neajunsurile ClickNet? Până acum, avem aproximativ 600 de plângeri de întârziere la instalarea serviciului şi circa 59 de cazuri de defectare a părţilor hardware (modem sau cablu). Alături de ClickNet, am vândut până acum aproximativ 18.000 de computere şi avem în acest moment 52.000 de comenzi pentru acest serviciu. Pe ansamblu, cifrele ne bucură, înseamnă că oamenii sunt interesaţi de produsul nostru. Însă pentru toate aceste cazuri de întârziere, Romtelecom le va oferi clienţilor afectaţi o lună de serviciu gratuit.
TEHNOLOGIE Telefonia prin internet, următorul pas Romtelecom va efectua, până la finele primului semestru al anului 2008, primele teste ale serviciului de televiziune prin internet (IP TV), conform informaţiilor furnizate de compania de telecomunicaţii. Noua tehnologie permite diversificarea funcţiilor şi a conţinutului celor transmise. „În jumătate de an veţi afla multe lucruri interesante în acest domeniu. Va fi o extensie normală a serviciului de televiziune prin satelit, care a ajuns, la un an de la lansare, la un portofoliu de 400.000 de clienţi“, a declarat Alexandru Hurdubaie, director în cadrul operatorului de telecomunicaţii.
Pe piaţa locală a televiziunii prin satelit (DTH - Direct To Home) activează companiile RCS&RDS, cu serviciul DigiTV (lansat în decembrie 2004), Digital Cable System (serviciul Max TV, disponibil din iunie 2005), DTH Television Group(serviciul Boom TV, lansat în aprilie 2006) şi Focus Sat România, care a intrat pe acest segment de piaţă în noiembrie 2004.