Spre bucuria şoferilor, dar şi a primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu, ministrul culturii, Kelemen Hunor, şi-a dat girul pentru înlocuirea cu asfalt a pietrei cubice (clasată până acum ca monument istoric) de pe marile bulevarde din nordul Bucureştiului (Aviatorilor, Mircea Eliade, Constantin Prezan) şi din Piaţa Charles de Gaulle.
„Pavajul-monument va mai fi păstrat, totuşi, pe trotuare, în jurul Monumentului Aviatorilor şi pe străzile adiacente arterelor pe care se va turna asfalt. Este important să păstrăm valoarea monumentală şi caracterul cultural al acestei zone, însă, având în vedere faptul că Bulevardul Aviatorilor e tranzitat zilnic de 18.000 de maşini, e important că am obţinut refacerea acestei artere cu mixtură asfaltică”, a explicat directoarea Administraţiei Străzilor, Alina Roman.
De altfel, înainte de a lua o decizie vizavi de „marea asfaltare” din nordul oraşului, ministrul Kelemen Hunor a vrut să afle personal de la Sorin Oprescu de ce ar trebui înlocuită piatra cubică.
„Mi-a spus că refacerea pavajului costă foarte mult şi că nu se poate angaja la o asemenea cheltuială în această perioadă”, şi-a explicat ministrul decizia.
Piatra, mutată pe străzi mai puţin circulate
Pentru a evita însă o eventuală distrugere a „monumentelor”, dar şi pentru a menţine, cât de cât, „spiritul zonei”, Kelemen Hunor le-a pus o serie de condiţii responsabililor municipalităţii, care, în aşteptarea avizului ministerial au început lucrările de reabilitare pe Bd. Aviatorilor (între Piaţa Charles de Gaulle şi Podul Bordei) încă de pe 17 mai.
„S-a primit avizul pentru a turna mixtura asfaltică pe calea de rulare, cu menţiunea că trebuie folosite numai borduri din granit. (...)În plus, urmează să se solicite arhitecţilor şi pro iec tanţilor prezentarea unor propuneri pentru refolosirea pavajului, în vederea menţinerii caracterului cultural al unor zone care înregistrează valori reduse de trafic”, au explicat oficialii Primăriei Capitalei.
Potrivit acestora, pentru ca piatra-monument să nu se irosească, specialiştii iau în calcul şi posibilitatea de a amenaja „arcuri de piatră” pe centrul marilor artere ce urmează a fi asfaltate în perioada următoare.