Patronii care nu le dau angajaților tot bacșișul pot fi reclamați la ANAF. „Nu putem lăsa ca această lege să fie prejudiciată”

Sursa: Arhiva EVZ

Angajații din domeniul HoReCa își pot reclama la ANAF patronii. Preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România, Călin Ile, a spus care sunt neregulile pentru care angajatorii pot fi reclamați.

Preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile, a spus că angajații din domeniul HoReCa își pot reclama patronii la ANAF dacă nu primesc cel puțin 90%  din bacșișul încasat. Ilie a continuat prin a spune că este ilegal ca angajatorii să păstreze acești bani care aparțin, de fapt, angajaților. În cazul în care unui angajat îi este teamă să se îndrepte către autoritatea fiscală, el poate merge către o asociație. Președintele FIHR a asigurat că acea persoană va fi sprijinită.

„Nu putem lăsa ca această lege să fie prejudiciată de anumiţi patroni care nu vor respecta legea. Şi oricum, aceştia sunt minimali. Marea majoritate vor încerca să respecte legea şi să distribuie tot bacşişul aşa cum prevede şi cum am insistat”, a subliniat Ilie în timpul conferinţei de presă cu tema „Bacşişul, de la lege la practică”. Ion Biriș, președintele Organizației Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), a spus că în noua lege există o secțiune care face referire la amenzile pe care unitățile comerciale le pot primi. Valoarea sancțiunii este de 4.000 de lei.

Dragoș Anastasiu, purtătorul de cuvânt al Alianței pentru Turism, a explicat că mai mult de jumătate dintre clienți plătesc cu cardul la restaurantele la care merg. De asemenea, 50% dintre ei aleg să lase bacșiș tot pe card. „Ori până în momentul de faţă dacă se întâmpla lucrul acesta în mod transparent lucrurile erau foarte complicate şi la angajaţii noştri ajungeau mai puţin de 40% în buzunar. Astăzi ajung 90% în buzunar. Iată cum de exemplu angajaţii noştri pot să aibă un câştig”.

Cum lasă românii bacșiș la restaurantele la care merg

Președintele HORA a declarat că nu există foarte multe date privind bacșișul lăsat de clienți în unitățile comerciale chiar dacă legea este în vigoare de 11 zile. Totuși, el a spus care este situația în restaurantele pe care le deține. Biriș a explicat că bacșisul reprezintă 12,65% din totalul de vânzare în una dintre unitățile deținute de el, iar în cealaltă 11,5. În ceea ce privește primul restaurant, 53% dintre clienți au lăsat bacșiș cash, 46% cu cardul, iar 1% a fost credit. Acest lucru înseamnă că bacșișul a fost plătit pe factură, lucru care nu se întâmpla înainte. În cel de-al doilea resturant, 60% din bacșiș a fost plătit cash, iar restul de 40% cu cardul.

În timpul conferinței de presă, la care a particpiat și Biriș, a fost dezbătută una dintre problemele legate de aplicarea legii. Este vorba de faptul că plata cu cardul sau cash preuspune realizarea de procese verbale la fiecare sfârșit de lună. Acest lucru reprezintă o muncă suplimentară făcută de contabili. În cazul în care este înregistrat un bacșiș mai mare de 15%, suma care trece de acest prag va fi trecută în contabilitate drept un venit al societății. Există varianta ca acești bani să fie dați angajatului ca fiind un drept salarial, dar se vor plătile taxele aferent în valoarea de 72%, potrivit Adevărul.