Patriciu ii arunca manusa lui Ruttenstorfer

Patriciu ii arunca manusa lui Ruttenstorfer

Rompetrol a prins curaj odata cu preluarea de catre kazahi si se vede invingator in competitia cu OMV.

"Grupul Rompetrol va investi foarte agresiv in cresterea companiei, prin extinderea in Balcani, unde va concura cu OMV la privatizarea companiei NIS din Serbia. In aceasta privatizare vom bate OMV-ul pentru ca NIS este mai important pentru noi decat pentru ei, deci vom da un pret mai mare”, a declarat ieri presedintele Rompetrol Group, Dinu Patriciu.

Stand la aceeasi masa cu Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele grupului austriac OMV si cu Mariana Gheorghe, directorul executiv al Petrom, companie preluata de OMV, Patriciu nu a ezitat sa-si afirme ambitiile. „Sigla Rompetrol va sta pe multe sedii din capitalele europene in urmatorii doi-trei ani”, a spus el, tinand sa precizeze ca Rompetrol ramane tot o companie romaneasca pentru ca „nu conteaza in ce seif sunt actiunile ei”.

Cu alte cuvinte, la putin timp dupa anuntata vanzare a 75% din Rompetrol Group catre compania kazaha KazMunaiGaz, compania condusa de Dinu Patriciu se vede deja un competitor puternic al celei mai mari companii petroliere din Europa Centrala.

Planuri mari pentru Rompetrol

Rompetrol va face in continuare achizitii importante in statele cu iesire la Marea Neagra si Marea Mediterana, a anuntat presedintele Rompetrol, adaugand ca grupul vizeaza achizitii si detinerea unor cote de piata „mici, dar semnificative”, in toate tarile din aceste zone.

Rompetrol a anuntat ca doreste sa devina una din primele zece companii de petrol si gaze din Europa, dar „fara a agresa pe nimeni”. Rompetrol va finaliza in 2008 un terminal marin, cu o capacitate de stocare pentru inceput de 12 milioane de tone, situat la opt kilometri in largul Marii Negre, aproape de Petromidia.

Valoarea investitiei este estimata la 90 de milioane de dolari si se va adauga terminalului pe care KazMunaiGaz il detine deja la Batumi. Mai mult, Rompetrol pregateste achizitionarea unei rafinarii in Franta sau Spania.

Grupul Rompetrol a fost evaluat la 3,6 miliarde de dolari, dar nu se stie cat a primit omul de afaceri Patriciu in urma acestei tranzactii, speculandu-se doar ca este mai bogat cu 2,16 miliarde dolari, adica  atat cat ar fi valoarea a 75% din actiunile Rompetrol (in care Patriciu detine 80%) preluate de KazMunaiGaz. Patriciu a spus doar ca o parte din bani au fost deja incasati, iar restul vor fi primiti dupa avizul Comisiei Europene. 

OMV recunoaste avantajele Rompetrol Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele grupului OMV, a comentat achizitia Rompetrol de catre compania din Kazahstan ca fiind „o strategie de conectare a Rompetrol la resursele de energie, in conditiile cresterii pretului la titei”.

Cu alte cuvinte, presedintele OMV recunoaste faptul ca Rompetrol a scapat de presiunea negativa a pretului titeiului de import. In timp ce o cotatie ridicata a petrolului avantajeaza Petrom (companie detinuta de OMV) care are activitate de productie, controland resursele din tara, aceasta cotatie dezavantajeaza companiile care au  activitate de rafinare si care cumpara titei din import, asa cum face si Rompetrol. Ruttenstorfer a mai spus ca „trendul natural este ca pe aceasta piata sa se faca achizitii si sa nu se mai ramana la o piata divizata ca inainte”.

Companii

Competitia va deveni acerba Competitia de pe piata interna se va inteti tot mai mult. Lupta se da pe trei segment semnificative: distributie (reteaua de benzinarii), care este interfata companiilor petroliere, rafinare si pe vanzari.

Pe partea de distributie, conduce Petrom, cu aproape 600 de benzinarii, urmata de Lukoil, 288 de statii, Rompetrol, cu 281, Mol, cu 121m respectiv OMV, cu 73 de unitati.

Pe partea de rafinarii, Petrom are doua rafinarii (Petrobrazi si Arpechim), Rompetrol detine Petromidia Navodari si Vega Ploiesti, iar de putin timp Rafo a anuntat reinceperea activitatii rafinariei.

Pe partea de vanzari, cota de piata a Petrom este de 33%, Mol, Lukoil si Rompetrol au aporximativ aceeasi cota - 14%, OMV detine 9%, iar Agip controleaza 1,5% din piata. Benzinarii independenti au aproximativ 14%.

Ne puteți urmări și pe Google News