Parlamentul European n-are încredere în roboți. „Deciziile lor trebuie avizate de oameni”
- Ionel Sclavone
- 12 februarie 2020, 17:02
Deciziile luate de sistemele de inteligență artificială care afectează într-un fel sau altul interesele consumatorilor vor trebui supervizate de oameni, recomandă Parlamentul European. Aceste măsuri se aplică în special asistenților virtuali și a roboților de chat utilizați de furnizorii de utilități, bănci sau magazine virtuale.
Parlamentul European a votat rezoluție care propune o reglementare mai strictă în privința protecției consumatorilor și a supravegherii deciziilor luate de sistemele de inteligență artificială. Actul normativ are rol de recomandare pentru Comisia Europeană și a fost aprobat cu o săptămână înainte ca executivul UE să-și prezinte propriile proiecte legate de legiferarea privind inteligența artificială, AI.
Eurodeputații solicită ca în contextul utilizării asistenților virtuali și a roboților de chat (chatbot), de tot mai mulți furnizori de utilități (telefonie mobilă, energie, apă etc), bănci sau magazine virtuale, consumatorii să fie foarte bine informați despre funcționarea acestora. Potrivit recomandării, aceștia trebuie să știe cum pot contacta pe cineva cu putere de decizie și cum pot fi verificate și corectate deciziile sistemului AI.
„Oamenii trebuie să poarte întotdeauna răspunderea finală și să poată revoca deciziile adoptate în contextul unor servicii profesionale, precum profesiile medicale, juridice și contabile, precum și serviciile bancare”, se arată într-o informare a Parlamentului European pe acest subiect.
Membrii Parlamentului European au atras atenția că sistemele AI trebuie să fie supuse evaluării permanente, în vederea corectării eventualelor greșeli prin decizii automatizate. În plus, consumatorii ar trebui să poată solicita evaluarea umană și rectificarea deciziilor automatizate definitive și permanente.
Rezoluția mai prevede că toți comercianții care apelează la sisteme de inteligență artificială ar trebui să-și informeze clienții când prețurile bunurilor sau serviciilor oferite au fost personalizate pe baza unei decizii automatizate și a creării automatizate de profiluri de comportament de consum. UE trebuie să ofere garanții că procesele decizionale automatizate nu sunt utilizate pentru a-i discrimina pe consumatori în funcție de cetățenie, domiciliu sau locul unde se află temporar.